Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The Critical Workshop. A proposal for Interactive Work

El taller crítico: Una propuesta de trabajo interactivo



How to Cite
The Critical Workshop. A proposal for Interactive Work. (2004). Tabula Rasa, 2, 251-262. https://revistas.unicolmayor.edu.co/index.php/tabularasa/article/view/1669

doi
Dimensions
PlumX
Martha Cecilia Andrade Calderón Author

The critical workshop is conceived of as a strategy of interactive work and as an ideal resourceto generate educational acts in active pedagogy and didactics. This kind of workshop makesit possible to integrate, together in group, the tasks that are expected to develop higherintellectual skills such as analysis, synthesis, conceptualization, data evaluation, systemicthinking, critical attitude, formative research, and metacognition. This new approach to theworkshop is based on Peter Facione’s theory on the importance of generating critical thinkingin pedagogy. Thus, the analysis of the critical workshop, from a prospective viewpoint, is anopportunity for confrontation that is open to dialogue and voice in which differentcircumstances meet and merge to yield insights and develop competences to learn to think bydoing.


Article visits 711 | PDF visits 418


Downloads

Download data is not yet available.

Austhink. 2004. Pensamiento Crítico. http://www.austhink.org/critical.htm

Ausubel, David. 1971. Psicología cognitiva. Un punto de vista cognoscitivo. Trillas. México.

Brunner, Jerome. 1990. La educación superior en América Latina: cambios y desafíos. Editorial FCE. México.

Cáceres, Maritza. Et. al. 2003. «La formación pedagógica de los profesores universitarios: una propuesta en el proceso de profesionalización del docente». En Revista Iberoamericana de Educación. http://www.campus-oei.org/revista/novedades.htm.

Casamiglia, Helena y Tusón Amparo. 1999. Las Cosas del Decir. Manual de análisis del discurso. Ariel. Barcelona.

Castillo R., Luisa.1996. «El Taller Integrador». En Panorama Educativo, Nº 1, Julio-Diciembre.

Facione, Peter A. & N .C. Facione. 1992. The California Critical Thinking Dispositions Inventory (CCTDI) and the CCDTI test manual. Millbrae, California Academic Press. California.

Facione, Peter. 2003. Critical Thinking: What It Is and Why It Counts. http://www.calpress.com/ pdf_files/what&why.pdf.

Finocchiaro, Maurice A. 1997. «Galileo on the World Systems». University of California Press, Berkeley.

Gagné, Robert. 1975. Principios básicos del aprendizaje para la instrucción. Diana. México.

Hábermas, Jürgen. 1988. Teoría de la acción comunicativa. Editorial Taurus, 2. t. Madrid.

Morín, Edgar. 2000. Los siete saberes necesarios a la educación del futuro. Ielsac/UNESCO, Caracas.

__________. 1995. Introducción al pensamiento complejo. Gedisa, Barcelona.

__________. 1971. La revolución de los sabios. Ed. Universitaria. Santiago de Chile.

Perkins David. 1997. La escuela inteligente. Gedisa. Barcelona.

Giroux, Henry. 1992. Teoría y resistencia en educación. Siglo XXI, UNAM. México.

Gramsci, Antonio.1981. La alternativa pedagógica. Fontamara. Madrid.

Peirce, Charles. 1987. Obra lógico semiótica. Taurus Comunicación. Madrid.

Ricoeur, Paul. 1999. Teoría de la interpretación. Siglo veintiuno editores, S.A. México.

Varios.1996. «Las posibilidades de las Aulas Talleres» en Cuadernos de Pedagogía Española. Enero. Madrid.

Sistema OJS 3.4.0.5 - Metabiblioteca |