¿The resurrection of the public intellectual? New spaces for public intervention and the collective intellectual
¿La resurrección del intelectual público? Nuevos espacios de intervención pública y el intelectual colectivo
Show authors biography
In this work I join the current debates about the role of the "public intellectual" in a world shaped by a resurgence of binary thought and old dualisms under new guises. Assuming that some consider that in the field of critical geography "new public intellectuals" are emerging, who are telling the truth to power and challenging imposed silences, I will analyze this subject beyond the Anglo-American context. Using the account of a lecture given by the French philosopher Bernard-henri lévy, at the University of California (UclA) in April 2006, I will reflect on the action strategies observed in many of the current public debates. Inspired by Bourdieu, this work continues with the affirmation that there is a recent appearance of new public spaces of intervention, in which collective intellectuals act within networks of critical analysis that resist the imposition of a neoliberal global ideology. Although some of these spaces may start as seemingly small attempts — such as the launch of a critical publication, an independent radio station, or Internet site — it is there that the flourishing of public intellectual interventions becomes apparent.
Article visits 63 | PDF visits 26
Downloads
Bámbula, Juliane. 1993. «Problemas actuales de la educación». en: Universidad del Vall ° 4, Cali.
Boff, leonardo. 2002. El Cuidado Esencial. Ética de lo Humano, Compasión por la Tierra. Madrid: editorial Trotta.
Botey, Jaume y Ramón Flecha. 1998. «Transformar Dificultades en Posibilidades». En: Cuadernos de Pedagogía, n° 265, editorial Praxis S.a., Barcelona.
Collazos, oscar. 2004. «entre la Tragedia y el Melodrama». en: El Tiempo, junio del 2004.
Child, John. 1998. Citado en: Giroux, Henry. La Escuela y la lucha por la Ciudadanía. México: Siglo XXI.
Díaz. V. Mario. 1993. «Introducción al Campo Intelectual de la educación». en: Universidad del Valle, n° 4, Cali.
Freire, Paulo. 1972. La Educación como Práctica de la libertad. Buenos aires: Siglo XXI. Freire, Paulo. 2002. Cartas a quien pretende Enseñar. México: Siglo XXI editores.
Freire, Paulo. 2003. El Grito Manso. Buenos aires: Siglo XXI editores. Gadotti, Moacir. 2002. Pedagogía de la Tierra. México: Siglo XXI editores.
Giraldo I. Fabio. 2003. «Estanislao Zuleta: Precursor del pensamiento Científico en Colombia». en: Zuleta, estanislao Ciencias Naturales y Ciencias Sociales. Cali: Fundación para la Investigación y la Cultura. Artes Gráficas del Valle Limitada.
Heidegger, Martin. 2000. El Ser y el Tiempo. México: Fondo de Cultura económica.
Hernández, Carlos y Juliana lópez. 2002. Disciplinas. Bogotá: Instituto Colombiano para el Fomento de la educación Superior, ICFeS.
Koyré, Alexander. 1979. Del Mundo Cerrado al Universo Infinito. México: Siglo XXI.
Lama, Dalai. 2003. El Arte de Vivir en el Nuevo Milenio. Barcelona: ramdon House- Mondadori.
López u. Raúl. s.f. «la Formación Humanista en la Tradición de la Sociedad Industrial a la Postindustrial». en: El humanismo: Una Actitud Contemporánea. Seminario nacional sobre Formación Humanista en la Universidad. Medellín: Pontificia Bolivariana.
Morin, Edgar. 2001. La Cabeza Bien Puesta. Bases para una Reforma Educativa. Buenos aires: ediciones nueva Visión.
Maturana, Humberto. 2002. El Sentido de lo Humano. Santiago: Dolmen ediciones.
Meza, José Luís y Oscar Albeiro Arango. 2006. Discernimiento y Proyecto de Vida. Dinamismos para la Búsqueda de sentido. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
Muñoz, José arturo. 1992. El Oficio de Investigar o el Arte de Auscultar las Estrellas. Bogotá: Corporación para la Producción y Divulgación de la Ciencia y la Cultura, CorProDIC.
Rodríguez, José. 1996. «Programa reD» en: Revista Pretextos Pedagógicos n° 3. Compendio de Material Doctoral de educación. u.C.V., Caracas
Ugas, Gabriel. 1996. «el acto educante. elementos para la conceptualización de la noción: ontocreatividad» en: Geoenseñanza, n° 1, San Cristóbal, Venezuela.
Ugas, Gabriel. 1999. «el Fin de la educación como Metarrelato». en: Geoenseñanza, Vol. 4(1), San Cristóbal, Venezuela.
Uslar Pietri, Arturo. 1990. Cuarenta Ensayos. Caracas: Monte Ávila editores. Wallerstein, Inmanuel. 2003. Abrir las Ciencias Sociales. México: Siglo XXI editores.
Zuleta, Estanislao. 1990. Comprensión y Educación. Introducción al Estudio de la Psicosis. Medellín: editorial Percepción.