Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Epistemological Foundations of a Research on Food Sovereignty and Security in the Municipalities of Fomeque and Fosca, Colombia

Fundamentos epistemológicos del diseño de la investigación relacionada con la soberanía y seguridad alimentaria en los municipios de Fomeque y Fosca




Section
Artículos

How to Cite
Falla Ramírez, U., Gómez Contreras, S. del P., & Velázquez Arias, J. G. (2024). Epistemological Foundations of a Research on Food Sovereignty and Security in the Municipalities of Fomeque and Fosca, Colombia. Tabula Rasa, 50, 133-150. https://doi.org/10.25058/20112742.n50.06

Dimensions
PlumX

This article gathers together the foundational principles that support the design of some research work on the cultural practices expressed by the farmers in the municipalities of Fómeque and Fosca, Cundinamarca, Colombia. The survey aimed to identify traditional uses and customs that can enhance agricultural production to strengthen food sovereignty and security in the region. The article describes the geographical context of the municipalities of Fómeque and Fosca and discusses some arguments that underpin the research design, such as social phenomenology, ethnography, and interdisciplinarity.


Article visits 110 | PDF visits 36


Downloads

Download data is not yet available.
  1. Alcaldía municipal de Fómeque. (2020). Plan Operativo Anual de Inversiones Fómeque Desarrollo con Autoridad 2020-2023, POAI, https://www.fomeque-cundinamarca.gov.co/planes/plan-operativo-anual-de-inversiones-poai-fomeque-desarrollo
  2. Bonilla Castro, E; Rodríguez, P. (2013). Más allá del dilema de los métodos. La investigación de ciencias sociales. Universidad de los Andes.
  3. Centro para la Investigación y la Innovación Educativa. (1972). Interdisciplinarity: Problems of teaching and research in universities. Paris: Organisation for economic cooperation and development.
  4. Escobar Pareja, P. A. (2019). Fómeque, entre el reconocimiento y el olvido: una lucha de poderes entre el centro y la periferia. (Tesis de grado). Universidad de los Andes. https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstream/handle/1992/44650/u830815.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  5. Falla, R. U., Gómez, S. & Rodríguez, R. (2018) La experiencia del trabajo social estudios en fenomenología social. Universidad Colegio Mayor De Cundinamarca.
  6. Fernández, M., Almendro, V., & Romero, A. (2017). Enfoques interdisciplinarios en la investigación de la seguridad alimentaria. En Hacia una alimentación adecuada y sostenible (pp. 107-122). Plaza y Valdés Editores.
  7. Feyerabend, P. K. (1986). Tratado contra el método: Esquema de una teoría anarquista del conocimiento. Tecnos.
  8. Garzón Ruiz, L. J. (2019). Identificación y caracterización de las entidades territoriales y otras formas de organización territorial en el departamento de Cundinamarca, en el marco de la ley 388 de 1997 y la ley orgánica de ordenamiento territorial (ley 1454 de 2011). (Tesis de grado). Universidad de Cundinamarca. https://repositorio.ucundinamarca.edu.co/handle/20.500.12558/2944
  9. Guber, R. (2001) La etnografía, método, campo y reflexividad. Norma.
  10. López, L. (2012). La importancia de la interdisciplinariedad en la construcción del conocimiento desde la filosofía de la educación. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, 13, 367-377. https://www.redalyc.org/pdf/4418/441846102017.pdf
  11. Martínez, M. (2005). El método etnográfico de investigación. https://uis.edu.co/wpcontent/uploads/2022/09/13_Investigacionetnografica.pd
  12. Medina Rey, J. M. (2021). ¿Seguridad alimentaria, soberanía alimentaria o derecho a la alimentación? Estado de la cuestión. Cuadernos de desarrollo rural, 18, 1-19.
  13. Pérez Arteaga, S. L. & Carrillo Rojas, L. E. (2020). Lo que no se narra se olvida: de la semilla a la mesa y para el mundo. SENA.
  14. Poveda Castiblanco, K. L. & Hernández Riveros, Y. A. (2015). Diagnóstico de la infraestructura de las redes de alcantarillado del Municipio de Fosca, Cundinamarca. (Tesis de grado). Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá.
  15. Robayo, D. (2018). Al borde de la frontera: una búsqueda para el entendimiento de las dinámicas territoriales entre sociedad y naturaleza en el caso del Parque Natural Nacional Chingaza y el municipio de Fómeque–Cundinamarca. (Tesis de grado). Universidad Externado de Colombia, Bogotá.
  16. Romero, P. A. (2021). Mapa interactivo para la enseñanza del concepto bioindicador desde el reconocimiento cultural y morfológico de los anuros más representativos de Fosca– Cundinamarca en el IED María Medina. Universidad Pedagógica Nacional.
  17. Sandoval Casilimas, C. A. (1996) Investigación cualitativa. Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior, ICFES.
  18. Salgado Lévano, A. C. (2007). Investigación cualitativa: diseños, evaluación del rigor metodológico y retos. Liberabit, 13(13), 71-78. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272007000100009&lng=es&tlng=es
  19. Schütz, A. (2003). Estudios sobre la teoría social. Amorrortu Editores.
  20. Schütz, A. (1993). La construcción significativa del mundo social. Paidós.
  21. Strauss, A. & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Contus: Editorial Universidad de Antioquia.
Sistema OJS 3.4.0.5 - Metabiblioteca |