“Súbete al chile” [“Get on the Chile”]. Interpellation and Machinic Pleasure in the Town of Tequila, Jalisco
«Súbete al chile». Interpelación y placer maquínico en Tequila, Jalisco
Show authors biography
This article reflects upon the tensions brought about by the positioning of the town of Tequila, Jalisco, as a Magical Town. Drawing on the fieldwork conducted for my PhD thesis and in a dialogue with the notions of interpellation and machinic pleasure formulated by John Law (2001) and picked up by Adrian Franklin (2003, 2004), I analyze José Cuervo Express and Chile-bus as machines giving room and making part to complex tourist assemblages on which two sorts of tourists and Mexican idiosyncrasy are labelled. On one hand, those linking the magic of town to an idyllic and elitized representation of the Mexican past; on the other hand, those linking them to the ludic and excess linked to tequila. Despite their diverse labels, an interdependency relationship may be seen between these two machines.
Article visits 67 | PDF visits 59
Downloads
- Beristáin, H. (2015). El albur. Acta Poética, 21(1–2), 33–47. https://doi.org/10.19130/ iifl.ap.2000.1-2.61
- Billig, M. (1998). El nacionalismo banal y la reproducción de la identidad nacional. Revista Mexicana de Sociología, 60, 37–57. https://doi.org/10.2307/3541255
- Bourdieu, P. (2000). La distinción: criterios y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus.
- Bowen, S. (2015). Divided spirits : tequila, mezcal, and the politics of production. Oakland: University of California Press
- Camargo, B., Garza, C. G., & Morales, M. (2014). Railway Tourism: An Opportunity to Diversify Tourism in Mexico. En M. V. Colin & G. R. Bird (Eds.), Railway Heritage and Tourism: Global Perspectives (pp. 151–165). Bristol, Buffalo, Toronto: Channell View Publications.
- Córdoba Azcárate, M. (2020). Stuck with Tourism. Space, Power and Labor in Contemporary Yucatán. Berkeley: University of California Press.
- Dávila, P. (2022, agosto 27). Ejército y Guardia Nacional detienen en Tequila a Silvano «N», líder del CJNG. Proceso. https://www.proceso.com.mx/nacional/2022/11/24/ejercito-guardia-nacionaldetienen-en-tequila-silvano-n-lider-del-cjng-297518.html
- Farías, I. (2010). Sightseeing buses: Cruising, timing and the montage of attractions. Mobilities, 5(3), 387–407. https://doi.org/10.1080/17450101.2010.494842
- Franklin, A. (2004). Tourism as an ordering: Towards a new ontology of tourism. Tourist Studies, 4(3), 277–301. https://doi.org/10.1177/1468797604057328
- Franklin, A. (2003). Tourism: An Introduction. London: Sage Publications Ltd.
- Franklin, A., & Crang, M. (2001). The Trouble with Tourism and Travel Theory? Tourist Studies, 1(1), 5–22. https://doi.org/10.9707/1944-5660.1382
- García, A., & Méndez, E. (2018). Tequila, Jalisco. La búsqueda de «Lo propio del lugar». En L. López Levi, C. Valverde Valverde, & M. E. Figueroa Díaz (Eds.), Pueblos Mágicos. Una visión interdisciplinaria. Volumen IV. Ciudad México: UAMX, UNAM.
- Gaytán, M. S. (2014). Tequila!: Distilling the Spirit of Mexico. Stanford, California: Stanford University Press.
- González Torreros, L. (2010). Modelo turístico sustentable para el municipio de Tequila, Jalisco, México: Una perspectiva del desarrollo local. Tesis de doctorado. Centro Universitario de Arte, Arquitectura y Diseño. Universidad de Guadalajara.
- Hall, S. (2010). Sin garantías: trayectorias y problemáticas en estudios culturales. En E. Restrepo, C. Walsh, & V. Vich (Eds.). Popayán: Instituto de Estudios sociales y Culturales Pensar - Instituto de Estudios Peruanos - Universidad Andina Simón Bolívar - Envión Editores.
- Hernández López, J. de J. (2014). La jornalerización del paisaje agavero. Actividades simples, organización compleja. Guadalajara: Publicaciones de la Casa Chata.
- Hernández López, J. de J. (2013). Paisaje y creación de valor. La transformación de los paisajes culturales del agave y del tequila. Zamora, Michoacán: El Colegio de Michoacán.
- Hernández López, J. de J. (2009). Tequila: Centro mágico, pueblo tradicional. ¿patrimonialización o privatización? Andamios, 6(12), 41–67. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=62815957003
- Hernández López, J. de J., & Ramírez Pérez, D. (s/f). La construcción de la Denominación de Origen Tequila a través de sus normas y declaraciones de protección. Zamora, Michoacán: El Colegio de Michoacán A.C.
- IIEG. (2022). Tequila. Dagnóstico del municipio. Agosto 2022. Guadalajara: Instituto de Información Estadística y Geográfica de Jalisco. https://iieg.gob.mx/ns/wp-content/uploads/2022/10/Tequila.pdf
- Kirshenblatt-Gimblett, B. (1998). Destination Culture. Destinantion Culture. Tourism, Museums, and Culture. Berkeley: University of California Press.
- Law, J. (2001). Machinic Pleasures and Interpellations. Centre for Science Studies, Lancaster University. https://www.lancaster.ac.uk/fass/resources/sociology-online-papers/papers/law-machinic-pleasures-and-interpellations.pdf
- López Levi, L. (2018). Las territorialidades del turismo: el caso de los Pueblos Mágicos en México. Ateliê Geográfico, 12(1), 6–24. https://doi.org/10.5216/ag.v12i1.45803
- López Levi, L. (2015). Pueblos mágicos mexicanos: magia, hechizos e ilusión. URBS: Revista de estudios urbanos y ciencias sociales, 5(2), 13–26. http://docencia.uaeh.edu.mx/estudios-pertinencia/docs/cultural/163.pdf
- MacCannell, D. (1973). Staged Authenticity: Arrangements of Social Space in Tourist Settings. American Journal of Sociology, 79(3), 589–603. Recuperado de: http://www.jstor.org/stable/2776259
- Mancera, D. (2021, junio 18). La FIFA redobla su cruzada contra el grito de «puto» en México. El País. https://elpais.com/mexico/2021-06-18/la-fifa-redobla-su-cruzadacontra-el-grito-de-puto-en-mexico.htm
- Medina Ramírez, S. (2013). El transporte ferroviario en México. Comercio Exterior, 63(4), 7–13. http://revistas.bancomext.gob.mx/rce/magazines/157/2/el_transporte.pdf
- Mundo Cuervo. (2023). José Cuervo Express. https://www.mundocuervo.com/esp/josecuervo-express/
- Nieto, M. (2019, febrero 10). Peña Nieto y Angélica Rivera, el fin de un culebrón de amor y poder. El Pais. Recuperado de: https://elpais.com/elpais/2019/02/08/gente/1549645612_026642.html
- Osorio, E. (8 de octubre del 2021). De Pueblos Mágicos a Pueblos Trágicos. Mural. https://www.mural.com.mx/aplicacioneslibre/preacceso/articulo/default.aspx?rval=1&urlredirect=https://www.mural.com.mx/de-pueblos-magicos-a-pueblostragicos/ar2273676?referer=--7d616165662f3a3a6262623b727a7a7279703b767a783a
- Ramírez Pérez, D. (2021). Las marcas del pueblo. Patrimonio cultural y propiedad intelectual en la producción de Tequila (Jalisco, México) y Aguadas (Caldas, Colombia) como destinos del turismo cultural. Tesis doctoral. Centro de Estudios Antropológicos. El Colegio de Michoacán
- Ramos, R. (2020, junio 12). Uso de empresas fachada de tequila por parte del narco. El Economista. https://www.eleconomista.com.mx/politica/Uso-de-empresas-fachada-detequila-por-parte-del-narco-20200611-0171.html
- Restrepo, E. (2011). Modernidad y diferencia. Tabula Rasa, 14, 125–154. https://doi.org/10.25058/20112742.422
- Rodríguez Gómez, G. (2007). La denominación de origen del tequila: pugnas de poder y la construcción de la especificidad sociocultural del agave azúl. Nueva Antropología, 20(67), 141–171. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-06362007000100007&script=sci_abstract
- Rodríguez Gómez, G. (2004). El derecho a ostentar la denominación de origen: las dispustas por la hegemonía en el mercado agroalimentario mundial. Desacatos. Revista de Ciencias Sociales, 15–16, 171–196. https://doi.org/10.29340/16.1077
- Rojek, C. (1997). Indexing, Dragging and the Social Construction of Tourist Sights. En C. Rojek & J. Urry (Eds.), Touring Cultures. Transformatios of Travel and Theory. New York: Routledge, Taylor & Francis Group.
- Rojo Quintero, S., & Llanes Gutiérrez, R. A. (2009). Patrimonio y turismo: el caso del Programa Pueblos Mágicos. Topofilia. Revista de arquitectura, urbanismo y ciencias sociales, 1(3), 1–15. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=456150029007
- Salazar, N. B. (2006). Antropología del turismo en países en desarrollo: análisis crítico de las culturas, poderes e identidades generados por el turismo. Tabula Rasa, 5, 99–128. https://doi.org/10.25058/20112742.270
- Sectur. (2016). Programa Pueblos Mágicos. https://www.gob.mx/sectur/acciones-yprogramas/programa-pueblos-magicos
- Tedeschi, S. (2011). Del caballo al tren. Objetos de la modernidad en la narrativa de la Revolución Mexicana. Letral, 7, 5–18. https://doi.org/10.30827/rl.v0i7.3661
- Tequila Inteligente. (2023). Portal Web. https://tequilainteligente.com/
- Tercero, M. (1994). A caballo entre dos tiempos. Artes de México. El tequila: arte tradicional de México, (27), 37–44.
- Ultreras Villagrana, P., & Isais Contreras, M. Á. (2018). Sociedades rancheras del occidente mexicano: balance historiográfico. Relaciones Estudios de Historia y Sociedad, 39(154), 37–69. https://doi.org/10.24901/rehs.v39i154.382
- Urry, J. (2002). The tourist gaze (2nd ed.). London: Sage Publications
- Urry, J. (1995). Consuming places. London, New York: Routledge.
- Urry, J., & Larsen, J. (2011). The Tourist Gaze 3.0. London: Sage Publications Ltd. https://doi.org/10.11156/240
- Velázquez García, M. A. (2013). La formulación de las políticas públicas de turismo en México. El caso del programa federal «Pueblos Mágicos» 2001-2012. Diálogos Latinoamericanos, 21, 89–110. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16229723006
- Viviescas, F., & Giraldo Isaza, F. (Eds.). (2002). Presentación. En Colombia: el despertar de la modernidad (pp. 9–16). Bogotá: Foro Nacional por Colombia.