Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Ethnographic authority : fieldwork and the production of shared knowledge

Autoridad etnográfica : trabajo de campo y producción de conocimientos compartidos




Section
Artículos

How to Cite
Ethnographic authority : fieldwork and the production of shared knowledge. (2022). Tabula Rasa, 43, 223-241. https://doi.org/10.25058/20112742.n43.10

Dimensions
PlumX
Duvan Escobar Author

Duvan Escobar,

Candidato a doctor en antropología en la Universidad Estatal de Campinas – Sao Paulo


This article presents some ongoing challenges faced by ethnography across Latin America. The fields of epistemology, methodology, politics, and experiencial are approached as interconnected nodes making up the ethnographic work. A guiding inquiry for anthropologists throughout the last decade is discussed, namely, what is the role of an ethnographer in the social reality he or she approaches? Thus, we aim to reveal the importance of producing shared knowledge among the so-called ‘interlocutors’ and researchers. Furthermore, we advance the possibility of conducting research by rethinking the paradigms guiding Western scholarly knowledge production, opening the possibility to validate local wisdoms through an intellectual exercise.


Article visits 52 | PDF visits 36


Downloads

Download data is not yet available.
  1. Alberich-Nistal, T. (2007). Investigación Acción Participativa y mapas sociales. Benlloch (Castellón). http://comprenderparticipando.com/wp-content/uploads/2016/04/TomasAlberich-Nistal-Investigacion-accion-participatival.pdf
  2. Brandão, C. (1998). Memória Sertão. Cenários, cenas, pessoas e gestos nos sertões de joão Guimarães Rosa e de Manuelzão. São Paulo: Editorial Cone Sul.
  3. Brandão, C. (1995). A partilha da vida. São Paulo: Geic Cabral.
  4. Brandão, C. (1986). Investigación Participativa. Montevideo: Instituto del Hombre.
  5. Borges, A. (2014). Terra. En L. Sansone & C. Alves (Org.). Dicionário crítico das ciências sociais dos países de fala oficial portuguesa (pp.431-441). Salvador: Edufba.
  6. Candido, A. (2010). Os Parceiros do Rio Bonito. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul.
  7. Carneiro, A. (2015). O sistema da mexida de cozinha: de que riem eles? En J. Comerford, A. Carneiro & G. Daienese (Org.). Giros Etnográficos em Minas Gerais, casa, comida, prosa, festa, política, briga e o diabo (pp.93-110). Rio de Janeiro: 7 Letras.
  8. Comaroff, J. & Comaroff, J. (2010). Etnografia e imaginação histórica. Proa Revista de Antropologia e Arte, 01, 1-72.
  9. Dagua, A., Aranda, M. & Vasco, L. G. (1998). Guambianos hijos del aroiris y del agua. Bogotá: Cerec.
  10. Daienese, G. (2015). Chegar à Terceira Margem: um caso de prosa, paixões e maldade. En J. Comerford, A. Carneiro & G. Daienese (Org.). Giros Etnográficos em Minas Gerais, casa, comida, prosa, festa, política, briga e o diabo (pp.233-255). Rio de Janeiro: 7 Letras.
  11. Escobar, D. (2021). Palabras de un Misak a un etnógrafo «diálogos entre lo epistémico y lo sensible». En Y. Segovia, D. Escobar, J. Sánchez, C. Rosillo (Org.). Etnografías irreverentes y comprometidas pensando otras formas de investigación y escritura antropológica (pp.133- 158). Maringá: Uniedusul.
  12. Escobar, D. (2016). Seguimiento a la palabra: aproximación a los ejercicios de memoria y reflexión de las autoridades ancestrales indígenas en los Círculos de Palabra. Maguaré, 30(2), 121-147.
  13. Evans-Pritchard, E. E. (2005). Algumas reminiscências e reflexões sobre o trabalho de campo. En Bruxaria, oráculos e magia entre os Azande (pp.243-255). Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor.
  14. Evans-Pritchard, E. E. (1990). Antropología e historia. En Ensayos de antropología social (pp.45-67). Madrid: Siglo XXI Editores.
  15. Fals Borda, O. (1986). Antecedentes y gestión de la investigación participante. En O. Fals Borda, C. Brandão, R. Cetrulo (Org.). Investigación participativa. Montevideo: Instituto del Hombre.
  16. Leclerc, G. (1973). Antropología y colonialismo. Madrid: Comunicación.
  17. Lévi-Strauss, C. (1995). Antropología estructural. Barcelona: Paidós.
  18. Ortner, L. (1984). Theory in Anthropology Since the Sixties. Comparative Studies in Society and History, 26(1), 126-166.
  19. Pacheco de Oliveira, J. (2006). Entre la ética del diálogo intercultural y una nueva modalidad de colonialismo. Los pueblos indígenas en las directrices del Banco Mundial. En J. Pacheco (Org.). Hacia una Antropología del indigenismo, estudios críticos sobre los procesos de dominación y las perspectivas políticas actuales de los indígenas en Brasil (pp.181- 200). Rio de Janeiro: Contra Capa.
  20. Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En E. Lander (Comp.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas Latinoamericanas (pp.122-151). Buenos Aires: Clacso.
  21. Rabinow, P. (1992). Reflexiones sobre un trabajo de campo en Marruecos. Madrid: Júcar Universidad.
  22. Rappaport, J. & Ramos, P. (2005). Una historia colaborativa: retos para el diálogo indígena-académico. Historia Crítica, 29, 39-62.
  23. Rivera Cusicanqui, S. (2010). Ch’ixinakax utxiwa. Una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores. Buenos Aires: Editorial Tinta Limón.
  24. Stocking, G. (1987). Victorian Anthropology. New York: Free Press.
  25. Tacca, F. (2009). Imagens do Sagrado. São Paulo: Editora da Unicamp.
  26. Vasco, L. G. (2002). Lucha e investigación en Guambía. En Entre selva y páramo. Viviendo y pensando la lucha india (pp.249-324). Bogotá: Icanh.
Sistema OJS 3.4.0.5 - Metabiblioteca |