Fainting representation and scalar transition in (post)dictatorial Chile in nostalgia de la luz and colectivo acciones de arte.
Desmayo de la representación y tránsito entre escalas en el Chile (post)dictatorial en nostalgia de la luz y el colectivo de acciones de arte.
Show authors biography
This article inquiries into the transitions between scales as an artistic approach during dictatorial and post-dictatorial Chile. Patricio Guzmán’s documentary Nostalgia de la luz [Nostalgia for the Light] (2010), and the work of Colectivo Acciones de Arte [Collective Art Actions] (1979-1985) are presented as strategies to rethinking both the possibilities of political imagination and the political agency of art, through the scalar effects and splits engraved in a linear historical account. Based on these leaps between times and spaces, between human and non-human actors (addressed from the considerations of Anna McCarthy, Manuel de Landa, Neil Smith, and Timothy Clark), we will argue that the “fainting of representation” performed by dictatorship (trailed by Alberto Moreiras, Nelly Richard, and Willy Thayer) reverberates in those scalar experiments that, within a broader weave, go up to the recent social outburst in Chile and the national plebiscite of 2020.
Article visits 131 | PDF visits 81
Downloads
- Abufom, P. (2019, 21 de octubre). It’s Not About 30 Pesos, It’s About 30 Years. Jacobin. https://www.jacobinmag.com/2019/10/chile-protests-pinera-repression
- Adams, P. C. (1996). Protest and the scale politics of telecommunications. Political Geography, 15(5), 419-441. http://www.casa.ucl.ac.uk/cyberspace/adams_protest_andthe_scale.pdf
- Blaine, P. (2013). Representing Absences in the Postdictatorial Documentary Cinema of Patricio Guzmán. Latin American Perspectives, 40(1), 114-130, https://doi.org/10.1177/0094582X12460486
- Bravo Vargas, V. (2012). Neoliberalismo, protesta popular y transición en Chile, 1973-1989. Política y Cultura, 37, 85-112. http://www.scielo.org.mx/pdf/polcul/n37/n37a5.pdf
- Camnitzer, L. (2008). Didáctica de la liberación. Arte conceptualista latinoamericano. Buenos Aires: Centro Cultural de España.
- Carvajal, F. (2013). Arte, política, representación. El caso del NO+ del Colectivo de Acciones de Arte en el Chile dictatorial. Revista Estampa, 11(2), 90-103. https://issuu.com/estampa11/docs/estampa11.__2/7
- Clark, T. (2019). Escala. Perturbaciones escalares. Revista de filosofía. Universidad Iberoamericana, 146, 18-43, https://doi.org/10.48102/rdf.v51i146.3
- Colectivo de Acciones de Arte. (1982). Una ponencia del C.A.D.A. Diario Ruptura: Documento de Arte. S.d.e. https://icaa.mfah.org/s/es/item/732133#?c=&m=&s=&cv=&xywh=-1116%2C0%2C3930%2C2199
- Couldry, N. & McCarthy, A. (Eds.). (2004). MediaSpace. Place, Scale and Culture in a Media Age. London: Routledge.
- Couret, N. (2017). Scale as Nostalgic Form: Patricio Guzmán’s Nostalgia for the Light (2011). Discourse, 39(1), 67-91, https://doi.org/10.13110/discourse.39.1.0067
- Cox, K. R. (Ed.). (1997). Spaces of Globalization. Reasserting the Power of the Local. New York: The Guilford Press.
- de Landa, M. (2012). Mil años de historia no lineal. Una deconstrucción de la noción occidental del progreso y de la temporalidad. Barcelona: Gedisa.
- Epps, B. S. (2016). La insoportable levedad de los huesos: memoria, emoción y pedagogía en Chile, la memoria obstinada y Nostalgia de la luz de Patricio Guzmán. Cuadernos de literatura, 20(39), 338-355, https://doi.org/10.11144/Javeriana.cl20-39.ilhm
- Foxley, A. M. (1981, 22 al 28 de julio). Un maná «artístico», Revista Hoy, pp. 45-46. http://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-printer-72761.html
- Garretón Merino, M. A. (2016). La crisis de la sociedad chilena, nueva Constitución y proceso constituyente. Revista Anales, 10, 77-92, https://doi.org/10.5354/0717-8883.2016.43143
- Hardt, M. & Negri, T. (2000). Imperio. Cambridge: Harvard University Press. Herod, A. (2011). Scale. London: Routledge.
- Herod, A. & Wright, M. W. (Eds.). (2002). Geographies of Power. Placing Scale. Malden, MA.: Blackwell Publishers.
- Icarus Films (s/f). An Interview with Patricio Guzmán, by Frederick Wiseman. Nostalgia de la luz. Press Kit. http://misc.icarusfilms.com/press/pdfs/nost_pk.pdf
- Jerez Leiva, D. (2019). «No son 30 pesos. Son 30 años»: raíces históricas del descontento en Chile. Vorágine. Revista Interdisciplinaria de Humanidades y Ciencias Sociales, 1(2), 46-53. https://www.revistavoragine.com/no-son-30-pesos-son-30-a%C3%B1os
- Jones, J. P., Leitner, H., Marston, S. & Sheppard, E. (2017). Neil Smith’s Scale. Antipode, 49(S1), 138-152, https://doi.org/10.1111/anti.12254
- Katunaric, C. (2008). CADA: un ejemplo de la resistencia del poder cultural chileno bajo dictadura. Pandora: revue d’etudes hispaniques, 8, 297-307. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2926034
- Klastos. (2020, 17 de septiembre). Escalas de la potencia feminista, una conversación con Alondra Carrillo. LadoB. https://www.ladobe.com.mx/2020/09/escalas-de-la-potenciafeminista-una-conversacion-con-alondra-carrillo/
- Klubock, T. M. (2003). History and Memory in Neoliberal Chile: Patricio Guzmán’s Obstinate Memory and The Battle of Chile. Radical History Review, 85, 272—81. https://fadingtheaesthetic.files.wordpress.com/2013/09/history-memory-battle-of-chile.pdf
- Laclau, E. & Mouffe, C. (1985). Hegemony and Socialist Strategy. Towards a Radical Democratic Politics. London: Verso.
- López, P. (2016). Mutaciones y contagios: La crítica cultural en Chile. Intervenciones en estudios culturales, 2(3), 89-97. http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/53/5317005/html/index.html
- MacKinnon, D. (2010). Reconstructing scale: Towards a new scalar politics. Progress in Human Geography, 35(1), 21-36, https://doi.org/10.1177/0309132510367841
- Marceau, D. J. (1999). The Scale Issue in the Social and Natural Sciences. Canadian Journal of Remote Sensing, 25(4), 347-356, https://doi.org/10.1080/07038992.1999.10874734
- Marston, S. (2000). The social construction of scale. Progress in Human Geography, 24(2), 291-242. http://www.u.arizona.edu/~compitel/marston.pdf
- McCarthy, A. (2006). From the Ordinary to the Concrete: Cultural Studies and the Politics of Scale. En White, M. & Schwoch, J. (Eds.), Questions of Method in Cultural Studies (pp. 21-53). Malden, Ma.: Blackwell Publishing.
- Moog, M. (2013). CADA: A Revolutionary Practice. ICAA Documents Project Working Papers, 1, 14-22. https://icaa.mfah.org/s/en/page/icaa-working-papers-number3#?c=&m=&s=&cv=&xywh=-316%2C-23%2C2466%2C1377
- Morales Quiroga, M. (2020). Estallido social en Chile 2019: participación, representación, confianza institucional y escándalos públicos. Análisis Político, 98, 3-25, https://doi.org/10.15446/anpol.v33n98.89407
- Moreiras, A. (1993). Postdictadura y reforma del pensamiento. Revista de crítica cultural, 7, 26-35. http://americalee.cedinci.org/wp-content/uploads/2020/08/critica_cultural_07.pdf
- Moreiras, A. (2016). Marranismo e inscripción, o el abandono de la conciencia desdichada. Madrid: Escolar y Mayo Editores.
- Neustadt, R. (2001). CADA día: la creación de un arte social. Santiago de Chile: Editorial Cuarto Propio.
- Peña, C. (2010, 30 de septiembre). Interview with Patricio Guzmán director of “Nostalgia de la Luz” (Nostalgia for the Light). Digital Journal. http://www.digitaljournal.com/blog/9041
- Prieto, C. (2006). A vueltas con la memoria. Entrevista con Patricio Guzmán. Minerva, 3. https://www.circulobellasartes.com/revistaminerva/articulo.php?id=89
- Richard, N. (2015). Poéticas de la disidencia. Paz Errázuriz - Lotty Rosenfeld. Santiago de Chile: Consejo Nacional de la Cultura y las Artes.
- Richard, N. (2001). Las marcas del destrozo y su reconjugación en plural. En Richard, N. & Moreiras, A. (Eds.), Pensar en/la postdictadura (pp.103-108). Santiago de Chile: Editorial Cuarto Propio.
- Richard, N. (1994). La insubordinación de los signos. Santiago de Chile: Editorial Cuarto Propio.
- Richard, N. (1989). La estratificación de los márgenes; sobre arte, cultura y política/s. Santiago de Chile: Francisco Zegers Editor.
- Sepúlveda, M. (2008). Metáforas de la higiene y la iluminación en la ciudad poetizada bajo el Chile autoritario. Acta Literaria, 37, 67-80. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0717-68482008000200006&lng=pt&nrm=iso
- Smith, N. (2008). Uneven Development. Nature, Capital, and the Production of Space. Georgia: The University of Georgia Press.
- Smith, N. (2004). Scale Bending and the Fate of the National. En Sheppard, E. & McMaster, R. B. (Eds.). Scale and Geographic Inquiry. Nature, Society, and Method (pp.192-212). New Jersey: Wiley-Blackwell.
- Smith, N. (1996). Spaces of Vulnerability: The space of flows and the politics of scale. Critique of Anthropology, 16(1), 63-77, https://doi.org/10.1177/0308275X9601600107
- Smith, N. (1995). Remaking Scale: Competition and Cooperation in Prenational and Postnational Europe. En Eskelinen, H. & Snickars, F. (Eds.). Competitive European Peripheries (pp.59-74). Berlin-Heidelberg: Springer.
- Smith, N. (1992). Geography, Difference and the Politics of Scale. En Doherty, J., Graham, E. & Malek, M. (Eds.). Postmodernism and the Social Sciences (pp.57-79). London: Palgrave Macmillan.
- Solís Bautista, A. I. (2015). A Chile y la cartografía volteada/encarnada. Extravío. Revista electrónica de literatura comparada, 8, 23-37. https://ojs.uv.es/index.php/extravio/article/view/4526/6754
- Sotomayor López, F. I. (2019). Malestar, acción colectiva y movimientos sociales en Chile (2001-2017). Aposta. Revista de Ciencias Sociales, 80, 44-60. https://www.redalyc.org/jatsRepo/4959/495960725003/html/index.html
- Swyngedouw, E. (2000). Authoritarian governance, power, and the politics of rescaling. Environment and Planning D: Society and Space, 18, 63-76, https://doi.org/10.1068/d9s
- Tavel Clarke, M. & Wittenberg, D. (Eds.). (2017). Scale in Literature and Culture. London: Palgrave Macmillan.
- Thayer, W. (2005). Crítica, nihilismo e interrupción. El porvenir de la Avanzada después de Márgenes e instituciones. En Oyarzún, P., Richard, N. & Zaldívar, C. (Eds.), Arte y política (pp. 47-62). Santiago de Chile: Universidad ARCIS.
- Varas, P. (2007). De la vanguardia artística chilena a la circulación de la Escena de Avanzada. ICAA Documents Project Working Papers, 1, 54-61. https://icaa.mfah.org/s/en/page/icaaworking-papers-number-1#?c=&m=&s=&cv=&xywh=-234%2C0%2C2219%2C1240
- Villalobos-Ruminott, S. (2011-2012). Modernismo y desistencia. Formas de leer la neovanguardia. Archivos de Filosofía, 6-7, 553-588. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4370761
- Whaley, L. (2018). Geographies of the Self: Space, Place, and Scale Revisited. Human Arenas, 1, 21-36, https://doi.org/10.1007/s42087-018-0006-x
- Zarini, M. A. (2017). Constelaciones de la memoria: sobre Nostalgia de la Luz [2010] y El Botón de Nácar [2015] de Patricio Guzmán. Tempo & Argumento, 9(21), 74-93, https://doi.org/10.5965/2175180309212017074