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“All Within the Same Thought”: Embera People Relations with Sacred Places in Polines and Yaberaradó Reservations in Chigorodó (Antioquia)

"Todos en el mismo pensamiento": las relaciones del pueblo embera con los sitios sagrados de los resguardos de Polines y Yaberaradó en Chigorodó (Antioquia)




Section
Artículos

How to Cite
“All Within the Same Thought”: Embera People Relations with Sacred Places in Polines and Yaberaradó Reservations in Chigorodó (Antioquia). (2020). Tabula Rasa, 36, 201-222. https://doi.org/10.25058/20112742.n36.08

Dimensions
PlumX
Javier Rosique Gracia Author
Aída Gálvez Abadía Author
Sandra Turbay Author
Nataly Domicó Author
Arnulfo Domicó Author
Plinio Chavarí Author
Justico Domicó Author
Fernando A. Alzate Author
José Fernando Navarro Author
Sneider Rojas Mora Author

Javier Rosique Gracia,

Departamento de Antropología. Grupo de Investigación Medio Ambiente y Sociedad.ión Medio Ambiente y Sociedad.

Doctor en Ciencias (Antropología) por la Universidad del País Vasco- Euskal Herriko Unibertsitatea, Bilbao, España.


Aída Gálvez Abadía,

Grupo de investigación Religión, Cultura y Sociedad.

Doctora en Antropología de la Universitat Rovira i Virgili, Tarragona, España.


Sandra Turbay,

Grupo de investigación Medio Ambiente y Sociedad.

Doctora en Ciencias Sociales de la Escuela de Altos Estudios en Ciencias Sociales, París.

 


Nataly Domicó,

Grupo de Investigación Diverser de la Universidad de Antioquia.

Licenciada en Pedagogía Infantil por la Universidad de Antioquia.

 


Arnulfo Domicó,

Médico tradicional embera


Plinio Chavarí,

Autoridad tradicional embera


Justico Domicó,

Investigador embera en Comunicación Audiovisual.


Fernando A. Alzate,

Instituto de Biología.

Doctor en Biología por la Universidad de Antioquia.


José Fernando Navarro,

Grupo de Investigación Medio Ambiente y Sociedad.

 


Sneider Rojas Mora,

Grupo de investigación Medio Ambiente y Sociedad.

Doctor en Antropología por la Universidad Nacional Autónoma de México.


The spiritual and environmental importance of the sacred places at the headwaters of rivers is based on the relationships that Embera people establish with spiritual beings through dreams, songs and rituals of harmonization, so as to obtain forest resources and knowledge on the uses of plants. Pãkðré, a powerful entity from the sacred place, is treated as closely related kin subject to the rules of reciprocity; this entity formerly received the strength of many beings of the different cosmic levels, thanks to which it was able to teach the Embera people the rituals and healing practices that they know nowadays. The Jaibaná is a direct trustee of its wisdom, closely linked to the smallest plants in the forest, hence Embera’s respect for sacred places and the Jaibana’s effort to fulfill the demands that both Pãkðré and other spirits, plants and animals from those solitary places ask him in his dreams.


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