Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Adaptation, resistance and identity of prison officers in the church wards in Argentina.

Adaptación, resistencias e identidad de los agentes penitenciarios en los pabellones-iglesia en Argentina.



How to Cite
Adaptation, resistance and identity of prison officers in the church wards in Argentina. (2020). Tabula Rasa, 34, 249-269. https://doi.org/10.25058/20112742.n34.12

Dimensions
PlumX
Mauricio Manchado Author

The main objective of this article is to investigate the adaptation and resistance mechanisms deployed by the prison agents in charge of the custody of church-pavilions in the prisons in the south of the province of Santa Fe (Argentina), based on examining their perceptions. , appreciations and actions in the interactive processes with those who inhabit the so-called "church pavilions". Likewise, we propose to describe the self-perceptions that guards build about their roles in this prison scheme in order to understand their identity configurations. Resistances that emerge as differentiation practices based on the negative characterization of otherness (prisoners-brothers), and on the network of relationships and reciprocities that the Pentecostal evangelical religious device knew how to build in prison. To do this, we carried out an analysis of empirical data from a field work based on participant observations and in-depth interviews with prison officers and prisoners from three prisons in southern Santa Fe.


Article visits 95 | PDF visits 52


Downloads

Download data is not yet available.
  1. Bourdieu, P. (1984). Sociología y cultura. México: Grijalbo
  2. Bourdieu, P. (1984a). Meditaciones pascalianas. Barcelona: Anagrama.
  3. Claus, W. (2015). El trabajo penitenciario como «trabajo sucio». Justificaciones y normas ocupacionales. Delito y Sociedad, 40, 115-140.
  4. Crewe, B. (2007). Power, adaptation and resistance in a late-modern men’s prison. British Journal of Criminology, 47, 256–275. Recuperado de: http://www.ross.mayfirst.org/files/power-adaptation-resistance_0.pdf
  5. Chartier, R. (1992). El mundo como representación. Historia cultural: entre práctica y representación. Barcelona: Gedisa.
  6. Chauvenet, A. (2006). Privation de liberté et violence: le despotisme ordinaire en prison. Déviance et Société, 30, 373-388.
  7. De Ipola, E. (2005). La Bemba: acerca del rumor carcelario. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
  8. Eribon, D. (2017). La sociedad como veredicto: clases, identidades, trayectorias. Buenos Aires: El cuenco de plata.
  9. Fabbri, P. (1995). Tácticas de los signos. Barcelona: Gedisa
  10. Ferreccio, V. (2017). La larga sombra de la prisión. Una etnografía de los efectos extendidos del encarcelamiento. Buenos Aires: Prometeo.
  11. Foucault, M. (2014). Obrar mal, decir la verdad: función de la confesión en la justicia. Curso de Lovaina, 1981. Buenos Aires: Siglo XXI.
  12. Foucault, M. (2008). Historia de la sexualidad: 1. La voluntad de saber. Buenos Aires: Siglo XXI
  13. Foucault, M. (2007). Nacimiento de la biopolítica: curso en el Collége de France: 1978- 1979. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
  14. Foucault, M. (1996) Genealogía del racismo. La Plata: Ed. Caronte
  15. Foucault, M. (1992) Nietzsche, la genealogía, la historia. En Microfísica del poder. Buenos Aires: La Piqueta.
  16. Foucault, M. (1992a) Las relaciones de poder penetran en los cuerpos. En Microfísica del poder. Buenos Aires: La Piqueta.
  17. Foucault, M. (1988). El sujeto y el poder. Revista Mexicana de Sociología, 50, 3-20.
  18. Giddens, A. (1995). La constitución de la sociedad. Buenos Aires: Amorrortu.
  19. Goffman, E. (2001). Internados: ensayos sobre la situación social de los enfermos mentales. Buenos Aires: Amorrortu.
  20. Hall, S. (2003). Introducción. ¿Quién necesita identidad? En S. Hall & P. du Gay. (Comp.) Cuestiones de identidad cultural. Buenos Aires: Amorrortu.
  21. Junqueira, L. (2006). Notas sobre la noción de representación social en la sociología contemporánea. Los conceptos de simulacro y de habitus. Revista Colombiana de Antropología, 42, 157-177.
  22. Kojève, A. (2006). La noción de autoridad. Buenos Aires: Nueva visión.
  23. Manchado, M. (2018), «Hacen un buen trabajo dentro del servicio». Las ocupaciones estratégicas del dispositivo religioso pentecostal en las prisiones argentinas, Revista Temas y Debates, 35, 95-112.
  24. Manchado, M. (2017). Las prosperidades restauradoras: el papel de las narrativas pentecostales en las estrategias de gobierno del sistema carcelario argentino, DADOS Revista de Ciências Sociais, 60(1), 173-208.
  25. Manchado, M. (2017 a). Caretas y pecadores. Ajustes secundarios, gubernamentalidad y pentecostalismo en las cárceles santafesinas (Argentina), Revista Sociedad y Religión, 48, 191-213.
  26. Manchado, M. (2017 b). «Morir al orgullo». Conformidad, insumisiones y gubernamentalidad en el dispositivo religioso evangélico pentecostal en prisión. El caso de la provincia de Santa Fe, Revista Electrónica da Facultade de Direito da Universidade Federal de Pelotas, 2(2), 60-88.
  27. Manchado, M. (2016). Reciprocidades y gubernamentalidad tras la inserción del dispositivo religioso en cárceles de mediana y máxima seguridad de la provincia de Santa Fe (Argentina), Revista de Antropología Social, 25(1), 35-60.
  28. Manchado, M. (2015). Dispositivo religioso y encierro: sobre la gubernamentalidad carcelaria en Argentina, Revista Mexicana de Sociología, 77(2), 275-300.
  29. Manchado, M. (2015a). Las insumisiones carcelarias: procesos comunicacionales y subjetivos en prisión. Rosario: Río Ancho Ediciones.
  30. Manchado, M. (2014). La insumisión de las sumisiones: el discurso religioso en presos que pasan por situaciones de egreso carcelario. Revista Colombiana de Antropología, 50(1), 83-99.
  31. Mathiesen, T. (2003). Juicio a la prisión. Buenos Aires: Ediar.
  32. Melossi, D., & Pavarini, M. (1980). Cárcel y fábrica: los orígenes del sistema penitenciario (siglos xvi-xix). México: Siglo XXI Editores.
  33. Menéndez, E. (2010). La parte negada de la cultura. Rosario: Prohistoria.
  34. Miguez, D. (2007) Reciprocidad y poder en el sistema penal argentino. Del «pitufeo» al motín de Sierra Chica. En A. Isla. (Comp.) En los márgenes de la ley: inseguridad y violencia en el Cono Sur, (pp. 23-45). Buenos Aires: Paidós.
  35. Miguez, D. (2012). Canonizaciones y moralidades en contextos de pobreza urbana. Las lógicas del orden y la transgresión en la Argentina de fines del siglo XX. Revista Cultura y Religión, 6, 241-274.
  36. Mouzo, K. (2010). El cuerpo penitenciario. Delito y Sociedad, 30, 71-84.
  37. Nietzsche, F. (2003) La genealogía de la moral. Buenos Aires: Gradifco.
  38. Scott, J. (2000). Los dominados y el arte de la resistencia. México D. F.: Era
  39. Segato, R. (2003). El sistema penal como pedagogía de la irresponsabilidad y el proyecto «Habla preso: el derecho humano a la palabra en la cárcel». Serie Antropología, Recuperado de: http://vsites.unb.br/ics/dan/serie_antro.htm
  40. Simmel, G. (1998). Las grandes urbes y la vida del espíritu. En El individuo y la libertad. Ensayos de crítica de la cultura. Barcelona: Península.
  41. Sozzo, M. (2009). Populismo punitivo, proyecto normalizador y «prisión depósito» en Argentina. Sistema Penal y Violencia 1, 33-65.
  42. Sykes, G. (2017) La sociedad de los cautivos. Estudio de una cárcel de máxima seguridad. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
  43. Wynarczyk, H. (2009). Ciudadanos de dos mundos: el movimiento evangélico en la vida pública argentina 1980-2001. San Martín: UNSAM Edita.
Sistema OJS 3.4.0.5 - Metabiblioteca |