Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Evil Eye in Classical Ethnography and Post-Modern Clean-Up. A Comment on L. G. Vasco’s Anthropology

El mal de ojo de la etnografía clásica y la limpia posmoderna. Una apostilla a partir de la antropología de L. G. Vasco




Section
Artículos

How to Cite
Evil Eye in Classical Ethnography and Post-Modern Clean-Up. A Comment on L. G. Vasco’s Anthropology. (2004). Tabula Rasa, 2, 23-46. https://revistas.unicolmayor.edu.co/index.php/tabularasa/article/view/1657

doi
Dimensions
PlumX
Franz Flórez Author

Luis Guillermo Vasco was one of the first graduates in Anthropology at the NationalUniversity of Colombia in the early 1970s. He was then Professor at this University until hisretirement in 2003. What is his legacy after three decades of research and teaching? This paperproposes that his legacy can be thought of as «ethnography as social relation», which cansurvive the current postmodern attack that pretends to find its identity in contrast to «classicalethnography»


Article visits 221 | PDF visits 191


Downloads

Download data is not yet available.

Anderson, Perry. 1988 [1983].Tras las huellas del materialismo histórico. Siglo XXI editores, México.

Arocha, Jaime. 1984. «Antropología propia: un programa en formación». En Un siglo de investigación social. Antropología en Colombia. Editores Arocha, J. y N. Sánchez de Friedemann.

253-300. Etno, Bogotá.

Bacon, Francis. 1984 [1620]. Novum Organum. Sarpe, Madrid.

Callinicos, Alex. 1998 [1993]. Contra el posmodernismo. Una crítica marxista. El Áncora Editores, Bogotá.

Clifford, James y George Marcus (Editores). 1986. Writing Culture. The poetics and politics of ethnography. University of California Press, Berkeley.

Clifford, James. 2001[1979-1986]. Dilemas de la cultura. Antropología, literatura y arte en la perspectiva posmoderna. Gedisa, Barcelona.

___________. 1997 [1991-1997]. Routes. Travel and translation in the late twentieth century.

Harvard University Press, Cambridge.

Escobar, Arturo. 1998a. «Introducción: cultura, ambiente y política en la antropología contemporánea». En El final del salvaje. Naturaleza, cultura y política en la antropología contemporánea.

19-30. Instituto Colombiano de Antropología e Historia, Bogotá.
1998b. «El final del salvaje: antropología y nuevas tecnologías». En El final del salvaje. Naturaleza, cultura y política en la antropología contemporánea. 327-353. Instituto Colombiano de Antropología e Historia, Bogotá.

Espinosa Arango, Mónica. 2003. «El indio lobo. Manuel Quintín Lame en la Colombia moderna». En Revista Colombiana de Antropología, 39: 139-172.

Figueroa, José. «Desde la etnología neocolonial modernista hacia una transdisciplinariedad crítica». En La reestructuración de las ciencias sociales en América Latina. Castro, S. (ed.). 285-308.

CEJA - Instituto Pensar, Bogotá.

Friedman, Jonathan. 1994. «Toward a global anthropology». En Cultural identity and global process. 1-14. Sage, London.

García Canclini, Néstor. 1990. Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Grijalbo - Consejo Nacional para las culturas y las artes, México.

Gibson-Graham, J. K.. 2002. «Intervenciones postestructurales». En Revista Colombiana de

Antropología, 38: 261-286.

Guber, Rosana. 2001. La etnografía. Método, campo y reflexividad. Norma, Bogotá.

Jaramillo, Orlando. 1978. «Reseña: El indígena y la cultura: un marco general de análisis». Micronoticias, 54: 7-8.

Galeano, Janeth. 1999. «La investigación social: ¿Para quién?, ¿Para qué?, ¿Cómo?». KABUYA crítica antropológica. Nº 9, Grupo de trabajo. Universidad Nacional de Colombia.

www.colciencias.gov.co/seiaal/documentos/kabuya91.htm (Agosto 2001).

Marcus, George. 1998. Ethnography trough thick and thin. Princeton University Press, Prince
1994. «After the critique of ethnography: faith, hope, and charity, but the greatest of these is charity». En Assessing cultural anthropology. Borofsky, R. (ed.). 40-54.

McGraw-Hill, New York.

Miranda, Néstor. 1984. «Antropología marxista ¿Proyecto o realidad?». En Un siglo de investigación social. Antropología en Colombia. Arocha, J. y Sánchez de Friedemannm N. 573-613. Etno. Bogotá.

Morales, Jorge. 1994. Reseña: «Srekollmisak: el Señor Aguacero; escrito por L. G. Vasco, A.

Dagua y M. Aranda». Boletín Museo del Oro, 36: 148-149.

Negri, Toni y Michael Hardt. 2001. Imperio. Ediciones desde abajo, Bogotá.

Negri, Antonio; Giuseppe Cocco, César Altamira y Alejandro Horowicz. 2003. Diálogo sobre la globalización, la multitud y la experiencia argentina. Paidós, Buenos Aires.

Ortiz, María Mercedes. 1996. “Reseña: Semejantes a los dioses. Cerámica y cestería emberachamí; de L. G. Vasco”. Boletín Museo del Oro, 40: 148-152.

Pardo, Mauricio. 1998. «Comentarios». En Modernidad, identidad y desarrollo. Sotomayor, M.L.

(ed.). 437-441. Instituto Colombiano de Antropología – Colciencias, Bogotá.

__________. 1986. “Reseña: Jaibanás, los verdaderos hombres, de L. G. Vasco”. Boletín Museo del Oro. 15: 35-38.

Ramírez, María Clemencia. 2003. «Reflexiones sobre 26 años de experiencia investigativa en el Instituto Colombiano de Antropología». Ponencia en el Simposio: Retos profesionales de la antropología en Colombia, realizado en el X Congreso de Antropología en Colombia, efectuado en la Ciudad de Manizales.

Rappaport, Joanne. 1998. «Comentarios». En Modernidad, identidad y desarrollo. Sotomayor, M.L. (ed.). 431-436. Instituto Colombiano de Antropología – Colciencias, Bogotá.

Reynoso, Carlos (Comp.). 2003. El surgimiento de la antropología posmoderna (C. Geertz, J. Clifford y otros). Gedisa, Barcelona.

Sánchez de Friedemann, Nina. 1975. «Reseña: Los chamí». Micronoticias, 32: 3-4.

Semana.1999. «Choque cultural». Semana, 911, Octubre 18.

Sotomayor, María Lucía. 1998. «Presentación». En Modernidad, identidad y desarrollo. Sotomayor, M.L. (ed.). 9-13. Instituto Colombiano de Antropología – Colciencias, Bogotá.

Sistema OJS 3.4.0.5 - Metabiblioteca |