Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Methodological Strategies to Facilitate Whole Brain Development. Their Incidence on Significant Learning among University Students

Estrategias metodológicas facilitadoras del desarrollo del cerebro total y su incidencia en el aprendizaje significativo de los estudiantes universitarios




Section
Artículos

How to Cite
Methodological Strategies to Facilitate Whole Brain Development. Their Incidence on Significant Learning among University Students. (2005). Tabula Rasa, 3, 315-338. https://revistas.unicolmayor.edu.co/index.php/tabularasa/article/view/1650

doi
Dimensions
PlumX
Bertha Marlén Velásquez Author
Nahyr Remolina Author
Graciela Calle Author

In the following article, the authors approach methodological strategies from a neuro-scientific perspective to achieve significant learning, from an analysis of the distinctive features of University students, and in accordance with the investigations carried out on that topic. The mentioned strategies take into account the level of psycho-affective, cognitive, linguistic and social development of the students, as well as the context in which their evolution and formation takes place. The text also studies some principles based on the theory of the whole brain, articulated with said strategies that the docent needs to have present, as mediator and guide to support the students in the search and construction of knowledge.


Article visits 92 | PDF visits 49


Downloads

Download data is not yet available.

Armstrong, Thomas. 1999. Las inteligencias múltiples en el aula. Buenos Aires, Ediciones Manantial.

Bourdieu, Pierre. 1987. Cosas dichas. Barcelona, Editorial Gedisa.

Cano, Betuel. 2004. La alegría de ser maestr@: pedagogía y didáctica de la educación ética y los valores humanos. Bogotá. Ediciones Paulinas.

Conde Pastor, Montserrat. 2002. «Estudios psicológicos» en Revista de Psicología. www.portalpsicologia.org

De Zubiría Samper. 1998-2002. Pedagogías del siglo XXI: mentefactos I. El arte de pensar para enseñar y de enseñar para pensar. Bogotá, Fondo de Publicaciones Bernardo Herrera Merino.

Fundación Alberto Merani.

Escobar C., Manuel et.al. 2003. ¿De jóvenes? Una mirada a las organizaciones juveniles y a las vivencias de género en la escuela. Bogotá, Círculo de lectura alternativa.

Feixa, Carles. 1998. De jóvenes, bandas y tribus. Antropología de la juventud. Barcelona, Ariel.

Gutiérrez, Alicia. 1995. Pierre Bourdieu, Las prácticas sociales. Buenos aires, Universidad Nacional de Córdoba y Universidad. Nacional de Misiones.

Jiménez Vélez, Carlos Alberto. 2000. «Desarrollo del adolescente».

www.mundopadres.com/infosexualidad/eventos/anorgasmia/index.php

Lackney. 1998. «Brain-based principles for educational design». http://www.school studio. engr.wisc.edu/brainbased.html

Cubides, Humberto, et.al. 1998. Viviendo a toda: jóvenes, territorios culturales y nuevas sensibilidades.Bogotá, Universidad Central. Siglo del Hombre Editores.

Rincón, José Leonardo. 2002. «Rasgos fenomenológicos manifestados en la población estudiantil. Los cuatro tipos de rebeldía».

www.mundopadres.com/infosexualidad/eventos/anorgasmia/index.php

Salas Silva, Raúl (2003) Neurociencia y educación. Cómo hacer una enseñanza más de acuerdo con la manera como aprende el cerebro. Lafken Wangülen. Chile.

Salas Silva, Raúl. 2003. «¿La educación necesita realmente de la neurociencia?» en Estudios Pedagógicos. 29:155-171.

Sarmiento Díaz, María Inés. 1999. Cómo aprender a enseñar y cómo enseñar a aprender. Psicología educativa y del aprendizaje. Bogotá, Universidad Santo Tomás

Searle. 1996-2002. ¿Qué marcha mal en la filosofía de la mente? El redescubrimiento de la mente.

Barcelona, Ed. Crítica.

Stemberg, R.J y Spear Swerling. 1996. Enseñar a pensar, Madrid, Santillana.

Stemberg, R. J. 1997. Inteligencia exitosa. Buenos Aires, Paidós.

Stemberg, R. 1987. La inteligencia humana. Barcelona, Paidós.

Sistema OJS 3.4.0.5 - Metabiblioteca |