Rebel consumerism. Notes on aristocratic anarchism
El consumismo rebelde. Notas sobre el anarquismo aristocrático
Show authors biography
In September 2004, the Colombian artist María Isabel Rueda presented her work Lo uno y lo otro at the Museo de Arte Moderno in Bogotá as part of the Salón Nacional de Artistas. They were photographs of people wearing T-shirts with the figure of Che. For four years he collected the portraits while wondering if Che Guevara had become «a logo of our» supposed «Latin American identity» , or if his image was "a brand."
For the artist, Che's image has endured because he is the Latin American version of Jim Morrison or James Dean. That is, young, handsome, rebellious men who fight against the system and die prematurely. «Che's image is one of the most versatile. A cliche symbol of Yankee anti-imperialism, but also marketed in the best American style of the star system, affirmed the artist» .
Article visits 63 | PDF visits 44
Downloads
Abad Faciolince, Héctor. 2002. «Panfleto contra el populismo cultural. Comentarios a la “Encuesta Nacional de Cultura 2002”», En: El malpensante, 41: 28-37.
Archila Neira, Mauricio. 2006. «Los movimientos sociales y las paradojas de la democracia en Colombia» En: Controversia, 186: 9-32.
Barthes, Rolando. 1999 [1954-56]. Mitologías. México: Siglo Veintiuno. Contreras, Jesús. «Prólogo. La antropología económica: entre el materialismo y el
culturalismo», En: Antropología económica. Estudios etnográficos. Editor J. Llobera. Pp. 9-32. Barcelona: Anagrama.
Dancy, Jonathan. 1993 [1985]. Introducción a la epistemología contemporánea. Madrid: Tecnos.
De la Torre, Cristina. 2005. Álvaro Uribe o el neopopulismo en Colombia. Medellín: La Carreta.
Duque, Carlos. 2004. En: El Tiempo, Septiembre 11.
Eco, Umberto. 2000 [1982-1984]. «Signos, peces y botones. Apuntes sobre semiótica, filosofía y ciencias humanas». En: De los espejos y otros ensayos. Pp. 323-357. Barcelona: Lumen.
Eco, Umberto. 1985 [1974]. Tratado de semiótica general. Barcelona: Lumen.
García Canclini, Néstor. 1999. «El consumo cultural: una propuesta teórica». En: El consumo cultural en América Latina. Coordinador G. Sunkel. Pp. 26-49. Bogotá: Convenio Andrés Bello.
Gaviria, Alejandro. 2006. «Sobre la promoción de la cultura» En: El Espectador, Septiembre 3.
Heath, Joseph y Andrew Potter. 2005. Rebelarse vende. El negocio de la contracultura. Bogotá: Taurus.
Holguín, Magdalena. 2002. «¿Conocimiento o voluntad?» Saga. Revista de estudiantes de filosofía, Número 6: 67-68.
Mithen, Steven. 1998 [1994]. From domain specific to generalized intelligence: a cognitive interpretation of middle/upper palaeolithic En: Reader in Archaeological Theory. Post-Processual and Cognitive Approaches. Ed. D. Whitley. Pp. 137-155. London - New York: Routledge.
Montenegro, Leonardo. 2003. «Moda y baile en el mundo rave. Sobre el concepto de mímesis en el estudio de identidades juveniles». En: Tabula Rasa, Número 1: 125-152.
Searle, John R. 1997 [1995]. La construcción de la realidad social. Barcelona: Paidós.
VV. AA. 2001. Economía y cultura: la tercera cara de la moneda. Bogotá: Convenio Andrés Bello