Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Tutoring as Mediation for Autonomous Student Development

La tutoría como mediación para el desarrollo autónomo del estudiante




Section
Artículos

How to Cite
Tutoring as Mediation for Autonomous Student Development. (2009). Tabula Rasa, 11, 309-328. https://revistas.unicolmayor.edu.co/index.php/tabularasa/article/view/1472

doi
Dimensions
PlumX
María Graciela Calle Author
Lola Rosalía Saavedra Guzmán Author

The present article exposes the topic of academic tutoring, as fundamental mediation that facilitates the development of autonomy with responsibility, as well as independent and collaborative work in the process of student formation. Furthermore, it offers basic tools that are the support of the accompaniment on the part of the tutor, with the purpose of achieving the educational objectives using pedagogical resources that are required by the interaction of teacher – student inside and outside of the classroom. Therefore, the article makes a proposal that contributes to the development of this process in an effective, efficient and productive way that has an impact not only on the formation of the educator, but also benefits the graduating students. It is thus that taking on the compromises that stem from academic tutoring, the inclination is towards improvement of facilitation methods for learning, and therefore of the quality of higher learning.


Article visits 322 | PDF visits 231


Downloads

Download data is not yet available.

Arana, M., 1995. La renovación de la formación sociohumanista básica del Ingeniero. Tesis de Doctorado. La Habana: ISPJAE.

Beltrán, Jenny y José Luís Suárez. 2003. El Quehacer Tutorial. Guía de trabajo. México: Universidad Veracruzana.

Castellanos Noda, Ana V. 1999. El sujeto grupal en la actividad de aprendizaje: una propuesta teórica. CEPES, UH.

Calle Márquez, María Graciela. 2007. «La formación en valores: una alternativa para la construcción de ciudadanía» en Tabula Rasa. 6:339-356.

Izquierdo, José María. 2005. Las TICs y la Autonomía del Alumno. Universidad de Oslo.


Kamii, Constante. S.D. La Autonomía como finalidad de la Educación: Implicaciones de la Teoria de Piaget. Universidad de Ilinois. http://www.fundacies.org/articulo000.php La Declaración Mundial Sobre la Educación Superior en el Siglo XXI. www.unesco.org

Ministerio de Educación Nacional. Ley 30 del 28 de diciembre de 1992.

Ministerio de Educación Nacional. Ley 115 de 1994.

Restrepo Gómez, Bernardo. 2005. «Transmisión del saber en la universidad: aprendizaje basado en problemas. Una innovación didáctica para la enseñanza universitaria». En

Revista Educación y educadores. Vol. 8:6. Medellín, Universidad de Antioquia.

Revista Pedagogía Universitaria. 2004. Vol. 9, No. 5. Ciudad de la Habana, Dirección de Formación de Profesionales del Ministerio de Educación Superior de la República de Cuba.

Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca. Acuerdo 013 de 2003.

Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca. Sistema de Tutorías, Consejo Académico, Acuerdo 01 de febrero 5 de 2007. Páginas 7-9.

Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca. Acuerdo 039 del 12 de agosto de 2008.

UNESCO, Declaración Mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: Visión y Acción, 9 de octubre de 1998. www.unesco.org

Sistema OJS 3.4.0.5 - Metabiblioteca |