Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Supermarket and research in Latin America

Supermercado e investigación en América Latina


Pablo García arias Author

Collecting points in exchange of purchases works like the big systems of academic ranking, based on which standing and wage values, and action capacity of authoring and research and publishing centers are measured. The phenomenon of educational, learning and intellectual production markets at the service of pressing consumption is a symptom of contemporary research condition. From late 20th century, up to what we have come to since the 21st century, a number of Latin American universities —like axioms of a comprehensive global capitalist syntax— have been the object of changes due to increasing financial mobilization. The hubs of scholar inquiry have undergone unprecedented interventions in their contemporary becoming, and documentation and theoretical-practical documentary creation centers have, too. A study on such interventions and their effects is the focus of this essay.


Article visits 73 | PDF visits 36


Downloads

Download data is not yet available.

Altbach, P. y Johnstone, D. 1993. The Funding of higher education: international perspectives. Nueva York: Garland Publishing.

Arancibia, J. (coord). 2010. «Síntesis de la investigación formación docente en América Latina, estudio de casos: Chile, Nicaragua, Perú y República Dominicana». Revista Docencia. 41: 81-88.

Benavides, G. 2011. «Mercantilización de la educación y comercio internacional». Expeditio. 8: 19-33.

Cañadell, R. 2008. «Cómo afecta la globalización a la educación». El Viejo Topo. 243: 41-45.

Estrada, J. 2002. «Organización mercantil y privatización de la educación: la mano dura de la ley». Educación y Cultura. 61: 26-31.

Oliveira, D. 2009. «Reformas educativas y redefinición de las fronteras entre lo público y lo privado». En P. Gentili, G. Frigotto, R. Leher y F. Stubrin. (comps.). Políticas de privatización, espacio público y educación en América Latina (pp. 121-134). Rosario: Homo Sapiens Editores.

Ordorika S. y Navarro, M. 2005. «La mercantilización del trabajo académico en la universidad contemporánea» (pp. 1-33). En Higher Education Research as Basis for Public Policies. San Juan, PR: Puerto Higher Education Council Research and Information Centre.

Rama, C. 2010. «El nuevo escenario de la educación superior privada». Revista HISTEDBR On-line. 40: 3-23. Recuperado de http://www.histedbr.fe.unicamp.br/revista/edicoes/44/art01_44.pdf

Segrera, F. 2009. «La universidad latinoamericana y los procesos de internacionalización: las estrategias de financiamiento». En P. Gentili, G. Frigotto, R. Leher y F. Stubrin. (comps.). Políticas de privatización, espacio público y educación en América Latina (pp. 239-264). Rosario: Homo Sapiens Editores.

Torres, C. A. 2006. Educación y neoliberalismo: ensayos de oposición. Madrid: Editorial Popular.

Vallaeys, F. 2014. «La responsabilidad social universitaria: un nuevo modelo universitario contra la mercantilización». Universia. 12: 105-117.

World Bank. 1994. Higher education: the lessons of experience, Washington D. C. World Bank.

World Bank. 2000. Higher Education in developing countries: peril and promise. Washington D. C.: World Bank.

Thomson Reuters. 2015. World University Rankings 2014-2015. Recuperado de https://www.timeshighereducation.co.uk/world-university-rankings/2014-15/world-ranking/region/south-america

Sistema OJS 3.4.0.5 - Metabiblioteca |