Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Ability to research bibliography: a formative investigation with students of Bacteriology and Clinical Laboratory

Capacidad de búsqueda bibliográfica: investigación formativa con estudiantes de Bacteriología y Laboratorio Clínico de la Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca




Section
Nota Técnica

How to Cite
Ability to research bibliography: a formative investigation with students of Bacteriology and Clinical Laboratory. (2008). NOVA, 6(9). https://doi.org/10.22490/24629448.399

Dimensions
PlumX
license

Licencia Creative Commons

NOVA by http://www.unicolmayor.edu.co/publicaciones/index.php/nova is distributed under a license creative commons non comertial-atribution-withoutderive 4.0 international.

Furthermore, the authors keep their property intellectual rights over the articles.

 

Jeannette Vargas Hernández
    Helena Gacharná de Beltrán

      Formative research as a space that seeks to educate for research, is approached from two experiences which take, as a central axis, the bibliographical research, and a dependency not only temporary but also of attitudes and abilities that are planned and developed in the first semester, through independent work in mathematics by means of the invitation to libraries and investigation of their services. Soon one goes to revision of magazines, data bases and specific subjects, by means of key words: equation, number e, logarithm, variation, co variation, linear function, quadratic function, exponential function, logarithmic function.   Bibliographical research is retaken in the second semester, in the space called Direction and Pursuit. The approach is organized there and directed to the elaboration of a revision article, also going through phases of verbal  212 86 information over definition and generalities of the chosen topic. Afterwards, the aspect is specified in the selected subject matter, being important the quotation of the bibliography and, finally, the presentation of the review article. This paper’s objective is to share the experience that was carried out in two subjects to enhance the investigative culture in the University Colegio Mayor de Cundinamarca.

      Article visits 311 | PDF visits 133


      Downloads

      Download data is not yet available.
      1. Restrepo B. Conceptos y aplicaciones de la investigación formativa, y criterios para evaluar la investigación científica en sentido estricto. http://www.cna.gov.co/cont/documentos/doc_aca/con_apl_inv_for_cri_par_eva_inv_cie_sen_est_ber_res_gom.pdf.
      2. NA. La Evaluación Externa en el Contexto de la Acreditación en Colombia. Santafé de Bogotá: Corcas. 1998
      3. Eco H. Cómo se hace una tesis. http://www.inau.gub.uy/biblioteca/Eco__Umberto___Como_se_hace_una_tesis.pdf
      4. Dawson C, Martín G. El Proyecto Fin de Carrera en Ingeniería Informática: Una guía para el estudiante. Prentice Hall Pearson Educación. 2002.
      5. Ramos M. Como escribir un artículo de revisión. En: Revista de Postgrado de la VIa Cátedra de Medicina. 2003;126:1-3.
      6. COLCIENCIAS. Orientaciones generales de la actualización de Índice de publicaciones seriadas, científicas y tecnológicas colombianas. Publindex- 2002.
      7. Magnus H. El Diablo de los Números. Editorial Siruela. 1997. p. 264. 8. Vargas J, Caycedo L. Investigación Formativa: algunas alternativas de acción con los estudiantes de Bacteriología y Laboratorio Clínico. NOVA. 2006;4:100–105.
      8. Caicedo L, Vargas J. Una propuesta con estudiantes de Bacteriología: ¿Cómo abordar el proceso de medir magnitudes experimentalmente? NOVA. 2003;1:104-110.
      9. Campbell N. Medición. En: El Mundo de las Matemáticas. Newman, J. V.5. Ed. Grijalbo. 1994. p. 186-201.
      10. Swafford J, Langrall C. Uso Preinstruccional de Ecuaciones para describir y representar situaciones Problema en un Grupo de Sexto Grado. En: Revista EMA. 2000;5:203-235.
      11. Torres L, Calderón L. El dominio de la variable: variable didáctica en el álgebra escolar. Revista EMA. 2000;5:252-266.
      12. Andrade C. Dificultades en el Aprendizaje de la Noción de Variación. Revista EMA. 1998;3:241-253.
      13. Hernández, E. Galindo O, Santana K. Una experiencia de diseño curricul 15. Carlson M, Jacobs S, Coe E, Larsen S, Hsu E. Razonamiento covariacional aplicado a la modelación de eventos dinámicos: Un marco conceptual y un estudio. Revista EMA. 2003;8:121–156.
      14. Bravo G, Tavera C, Tibocha G. Propuesta para explorar la Comprensión de Aspectos de la Función Lineal. Revista EMA.
      15. ;4:166–170.
      16. Hines E. Developing the concept of linear function: one student’s experiences with dynamic physical models. J Mathematic Behavior. 2002;20:337-361.
      17. Echeverri L. El número e. HIPÓTESIS. Apuntes Científicos Uniandinos. 2005;6:46-57.
      18. Albis VS. El número e está entre 2 y 3. NOTAS 1973; p. 62-65.
      19. Fernández I, Pacheco J. ¿Por qué son naturales los logaritmos neperianos? Epsilon. 2000;46-47:107-116.
      20. De Faria E. Ingeniería Didáctica. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática. 2006;1:1-9.
      21. Puerta, F. El tratamiento gráfico de la función logarítmica. En: NÚMEROS. Revista de didáctica de las matemáticas. 1997;31:47–56.
      22. Gacharná H, Informe de orientación y seguimiento. Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca. I- 2007, Documento de trabajo (Sin publicar).
      23. Stern D, Peredo M. Nacimiento de un cinturón de radiación. http://www-istp.gsfc.nasa.gov/Education/Mbirthrb.html
      24. De la Fuente R, González M, Román D, Santamaría A, Armentía A, Jáuregui O. Estudio de la influencia del consumo de lácteos fermentados en una población de pacientes alérgicos. An Med Interna (Madrid). 2005;22: 55-58.
      25. Pérez AJ, Fernández B, Santaolalla M, De Paz S, Domínguez AR. Síndrome de anafilaxia inducida por ejercicio. An Med Interna (Madrid). 2001;18:269-273.
      26. González G y Stern M. La obesidad como factor de riesgo cardiovascular en México. Rev Invest Clin 1993;45:13-21.
      27. Weyer C, Bogardus C, Mott DM, Pratley RE. The natural history of insulin secretory dysfunction and insulin resistance in the pathogenesis of type 2 diabetes mellitus. J Clin Invest. 1999;104:787-794.
      28. Arnaldi G, Angeli A, Atkinson AB, Bertagna X, Cavagnini F, Chrousos GP, Fava GA y col. Diagnosis and complications of Cushing’s syndrome: a consensus statement. J Clin Endocrinol Metab. 2003;88:5593-5602.
      29. Gacharná H. Informe de orientación y seguimiento. Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca. I- 2006. Documento de trabajo (Sin publicar)
      30. -----------------------------------------------------------------------------------
      31. DOI: http://dx.doi.org/10.22490/24629448.399
      Sistema OJS 3.4.0.5 - Metabiblioteca |