Anti-Cartesian Meditations: About the Origin of the Philosophical Anti-Discourse of Modernity
Meditaciones anti-cartesianas: sobre el origen del anti-discurso filosófico de la modernidad
Show authors biography
Descartes is considered the first modern philosopher. If modernity is interpreted in the way decolonial thought or liberation philosophy interpret it, we would have to redefine the 16th century and the philosophers of that century as the origin of modern philosophy, and not Descartes. Furthermore, Descartes was alum of the 16th century Spanish philosophers, against what is believed. The anti-discourse of modernity does not surge in the illustration, but rather at the beginning of the conquest process. Thus we have to completely reevaluate the philosophical history of modernity. Lastly, the most radical critique of modernity has to be looked for among those that suffered it, such as Guamán Poma de Ayala in Peru.
Article visits 658 | PDF visits 323
Downloads
Adorno, Rolena. 1980. « La redacción y enmendación del autógrafo de la Nueva corónica y buen gobierno», en John V. Murra y Rolena Adorno eds., El primer nueva corónica y buen gobierno. Tomo 1. xxxii-xlvi. México DF: Siglo Veintiuno.
Apel, Karl-Otto y Enrique Dussel. 2005. Ética del discurso y ética de la liberación. Madrid: Trotta.
Arnim, J. V. 1964. Stoicorum veterum Fragmenta. Stuttgart.
Bueno, Francisco. 2005. Los judíos de Sefarad. Granada: Ediciones Miguel Sánchez.
Cottingham, John, ed. 1995. Descartes. Cambridge, Reino Unido: Cambridge University Press.
Damasio, Antonio. 2003. Looking for Spinoza. Joy, Sorrow, and the Feeling Brain. OrlandoLondon: Harcourt Inc.
De Carvahlo, Mario. 2006. «Intellect et Imagination», en Rencontres de Philosophie Médiévale 11: 119-158.
De Carvahlo, Mario. 2007. «Aos hombros de Aristóteles (Sobre o nao-aristotelismo do primeiro curso aristotélico dos Jesuítas de Coimbra) », en Revista filosófica de Coimbra 32: 291-308.
Descartes, René. 1953. Oeuvres et letters de Descartes. Paris: La Pléiade, Gallimard
Descartes, René. 1996, Œuvres de Descartes, Ch. Adam-P. Tannery, ed. 11 volúmenes. Paris: J. Vrin.
Dussel, Enrique. 1977. Desintegración de la Cristiandad colonial y liberación. Salamanca: Sígueme.
Dussel, Enrique. 1983. Historia General de la Iglesia en América Latina. Salamanca, Sígueme.
Dussel, Enrique. 1995. The invention of the Americas. New York: Continuum.
Dussel, Enrique. 1998. Ética de la Liberación. Madrid: Trotta.
Dussel, Enrique. 2001. Hacia una filosofía política crítica. Bilbao: Desclée de Brower.
Dussel, Enrique. 2007a. Materiales para una política de la liberación. México: Plaza y Valdés.
Dussel, Enrique. 2007b. Política de la Liberación. Historia mundial y crítica. Madrid: Trotta.
Edelman, G. M. 1992. Bright Air, Brillant Fire. On the Matter of the Mind. New York: Basic Books.
Ferrater Mora, José. 1963. «Suárez et la philosophie moderne», en Revue de Métaphysique et de Morale, 13 (2): 155-248.
Gaukroger, Stephen. 1997. Descartes. An intellectual biography. Oxford: Clarendon Press.
Gilson, Etienne. 1951. Études sur le rôle de la pensée Médiévale dans la formation du système cartesien. Paris: J. Vrin.
Guamán Poma de Ayala, Felipe. 1980. El primer nueva corónica y buen gobierno. 3 tomos. John V. Murra y Rolena Adorno eds. México DF: Siglo Veintiuno.
Habermas, Jurgen. 1989. El discurso filosófico de la Modernidad. Buenos Aires: Taurus.
Hegel, G.W.F. 1970. Werke in zwanzig Bände. Frankfurt: Suhrkamp Verlag.
Husserl, Edmund. 1963. Cartesianische Meditationen. Haag: Martinus Nijhoff.
Lockhart, James. 1999. Los nahuas después de la Conquista. Historia social y cultural de la población indígena del México central, siglos XVI-XVIII. México DF: FCE
Loyola, Ignacio de. 1952. Obras completas. Madrid: BAC.
Las Casas, Bartolomé de. 1942, Del único modo de atraer a todos los pueblos a la verdadera religión. México: FCE.
Las Casas, Bartolomé de. 1954. De Thesauris. Madrid: CSIC.
Las Casas, Bartolomé de. 1957. Obras escogidas. 5 Volúmenes. Madrid: BAE.
Las Casas, Bartolomé de. 1969. De regia Potestate. Madrid: CSIC.
Las Casas, Bartolomé de. 1989. Apología. Madrid: Alianza.
Marx, Karl. 1956. «Sobre la cuestión judía», en Marx Engels Werke (MEW). Volumen 1. Berlín. Dietz Verlag.
Mignolo, Walter. 1995. The Darker Side of de Renaissance. Literacy, Territoriality & Colonization. Ann Arbor: The University of Michigan Press.
Mignolo, Walter. 2005. The Idea of Latin America. Oxford, Reino Unido: Blackwell.
Montaigne, Michel de. 1967. Oeuvres completes. París: Gallimard-Pléiade.
Pärssinen, Martti. 1992. Tawantinsuyu. The Inca State and its Political Organization. Helsinki: Societas Historica Finlandiae.
Pedro de Fonseca. 1964. Instituições Dialécticas. 2 Volúmenes. Coimbra: Universidad de Coimbra.
Pedro de Fonseca. 1965. Isagoge filosófica. Coimbra: Universidad de Coimbra.
Pereira, Miguel B. 1967. Pedro da Fonseca. O Método da Filosofía. Coimbra: Universidade de Coimbra.
Sartre, Jean Paul. 1943. L´être et le neant. Paris: Gallimard.
Sepúlveda, Ginés de. 1967. Tratado sobre las justas causas de la guerra contra los indios. México DF: FCE.
Suárez, Francisco. 1597. Metaphysicarum disputationem. Salamanca: Ioannem et Andream Renaut.
Subirats, Eduardo. 1994. El continente vacío: La conquista del nuevo mundo y la conciencia moderna. México DF: Siglo XXI.
Toulmin, Stephen. 1992. Cosmópolis. Chicago: The University of Chicago Press.
Wachtel, Nathan. 1971. La vision des vaincus: les indiens du Pérou devant la conquête espagnole, 1530-1570. Paris: Gallimard.