Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Cultural studies in postgraduate programs in Latin America: A pegagogical and methodologi- cal proposal

Los estudios culturales en programas de postgrado en América Latina: Propuestas pedagógicas y metodológicas




Section
Artículos

How to Cite
Cultural studies in postgraduate programs in Latin America: A pegagogical and methodologi- cal proposal. (2009). Tabula Rasa, 10, 49-75. https://revistas.unicolmayor.edu.co/index.php/tabularasa/article/view/1476

doi
Dimensions
PlumX
Mónica Szurmuk Author
Robert McKee Irwin Author

In this paper, we deliver a genealogy of cultural studies presence in postgraduate programs in Latin America, along with an analysis of the different forms students postgraduate training assume throughout the region. Notwithstanding the supposed marginality of cultural studies, nearly every country in the region offer specialized and postgraduate studies. We assessed the relation between those curricula and disciplinary programs (in sociology, communication, humanities, history, education, etc.), the link between various curricula throughout the region and programs in the U.S. and Europe. We inquired on faculty background, bibliography used and graduates profile. We concluded with a set of proposals and an appendix listing programs studied and experts interviewed.


Article visits 99 | PDF visits 46


Downloads

Download data is not yet available.

Cabrera, Marta. 2008. «Trayectorias y futuros de los estudios culturales en Colombia». Presentación en el Latin@american Cultural Studies Research Cluster, Universidad de California, Davis, 3 junio.

Castro-Gómez, Santiago. 2000. «Althusser, los conceptos culturales y el concepto de ideología». Revista Iberoamericana 66, 193: 737-751.

Castro-Gómez, Santiago. 2003. «Apogeo y decadencia de la teoría tradicional. Una visión desde los intersticios». Revista Iberoamericana LXIX: 203, 4-6:343-54.

Castro-Gómez, Santiago y Eduardo Mendieta, eds. 1998. Teorías sin disciplina (latinoamericanismo, poscolonialidad y globalización en debate), México: Miguel Ángel Porrúa. <http://www.ensayistas. org/critica/teoria/castro/>

García Canclini, Néstor. 1995. Consumidores y ciudadanos: conflictos multiculturales de la globalización, México: Grijalbo.

García Canclini, Néstor. 1996. “Cultural Studies Questionnaire”, Journal of Latin American Cultural Studies 5:1, 6: 83-87.

García Canclini, Néstor. 2002. Latinoamericanos buscando lugar en este siglo. Buenos Aires: Paidós.

García Canclini, Néstor. 1997. «El malestar en los estudios culturales». Fractal 2 (2): 45-60. http://www.fractal.com.mx/F6cancli.html. 1 julio 2008.

Herlinghaus, Hermann. 2000. «Comprender la modernidad heterogénea: Recolocar la crítica dentro de la crítica». Revista Iberoamericana 66, 193: 771-784.

Irwin, Robert McKee y Mónica Szurmuk. «Introducción». En Szurmuk y Irwin, Diccionario de estudios culturales latinoamericanos, México: Instituto Mora y Siglo XXI, en prensa.

Martín Barbero, Jesús. 1997. «Nosotros habíamos hecho estudios culturales mucho antes de que esta etiqueta apareciera». Dissens (Bogotá) http://www.javeriana.edu.co/pensar/ Rev33.html.

Mato, Daniel. 2003. �“Intellectual Practices in Culture and Power: Transnational Dialogues”. Cultural Studies 17 (6):747-750.

Monsiváis, Carlos. 2003. «De cómo vinieron los Estudios Culturales y a lo mejor se quedan», Revista Iberoamericana LXIX: 203, 4-6: 417-24.

Moraña, Mabel, ed. 2002. Nuevas perspectivas desde/sobre América Latina: el desafío de los estudios culturales. Pittsburgh: Instituto Internacional de Literatura Iberoamericana.

Neiburg, Federico y Mariano Plotkin, (Comps.). 2004. Intelectuales y expertos. La constitución del conocimiento social en Argentina. Buenos Aires: Paidós.

Rama, Angel. 1984. La ciudad letrada. College Park, Maryland: Ediciones del Norte.

abasa, José. «Postcolonialismo». En Mónica Szurmuk y Robert McKee Irwin, Eds. Diccionario de estudios culturales latinoamericanos. México: Instituto Mora y Siglo XXI, en prensa.

Richard, Nelly. 2003. «El conflicto entre las disciplinas». Revista Iberoamericana LXIX: 203: 441-48.

Sarlo, Beatriz. 1997. �“Cultural Studies Questionnaire.” Journal of Latin American Cultural Studies 6:1: 85-91.

Stenou, Katérina. 2005. «Prólogo». Formación en gestión cultural y políticas culturales: directorio iberoamericano de centros de formación, América Latina, Caribe, España, Portugal. París: UNESCO/ IBERFORMAT, 9-10.

Valenzuela Arce, José Manuel. 2003. Los estudios culturales en México. México: CONACULTA/
Fondo de Cultura Económica.

Yúdice, George. 2002. El recurso de la cultura: usos de la cultura en la era global. Barcelona: Gedisa.

Apéndice 1: entrevistas

Alabarces, Pablo, Postgrado de la Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, entrevista con Mónica Szurmuk, Buenos Aires, 26 mayo 2008

Cabrera, Marta, Pontificia Universidad Javeriana de Bogotá, entrevista con Robert Irwin, West Sacramento 4 junio 2008

Escala Rabadán, Luis, El Colegio de la Frontera Norte, entrevista telefónica con Mónica Szurmuk, 18 noviembre 2008

Grimson, Alejandro, maestría en sociología de la cultura y análisis cultural, Instituto de Altos Estudios Sociales, Universidad Nacional de General San Martín, Argentina, entrevista con Mónica Szurmuk, Buenos Aires, 4 junio 2008

Kaliman, Ricardo, Universidad Nacional de Tucumán, Argentina, entrevista con Mónica Szurmuk, Buenos Aires, 4 junio 2008

Lister, Elissa, Universidad Nacional, Sede Medellín, Colombia, comunicación por email con Mónica Szurmuk, 4-6 noviembre 2008

Martín Barbero, Jesús, Pontificia Universidad Javeriana de Bogotá, entrevista telefónica con Mónica Szurmuk, 18 noviembre 2008

Mato, Daniel, Universidad Central de Venezuela, entrevista con Mónica Szurmuk, Buenos Aires, 8 agosto 2008

Rodríguez, Ileana, Ohio State University, comunicación por email con Mónica Szurmuk, 1 noviembre 2008.

Rutter Jensen, Chloe, Universidad de los Andes, Colombia, entrevista con Robert Irwin, Santiago de Chile, 14 agosto 2008

Sistema OJS 3.4.0.5 - Metabiblioteca |