Cultural models in conflict: black groups and Augustinian missionaries in Colombian South Pacific (1896-1954)
Modelos culturales en conflicto: grupos negros y misioneros agustinos en el Pacífico sur colombiano (1896-1954)
Show authors biography
Abstract: This paper analyzes the relations between black groups from the Colombian South Pacific and the Order of Hermits of St. Augustine in terms of strains between two different «cultural models» , during a period of transition for ethnic identities and State nationalism. The black group model is related to their ethnogenetic process, which is incubated as resistance to slavery in the 18th century, lasts in their freedom throughout the19th century, and persists a territorialized identity, scattered by-the-river settlements and community perceptions in the 20th century. While the missionary model is explained by its complex interaction between late modernity, world-system, State nationalism, and catholic tradition in Colombia, with which there was a pretension to transform ethnic subjects and regional conditions, guiding them under the ideals of God, Nation and Progress, and grouping them together in villages.
Article visits 141 | PDF visits 84
Downloads
Abel, Christopher. 1987. Política, iglesia y partidos en Colombia: 1886-1953. Bogotá: FAES-Universidad Nacional de Colombia.
Agudelo, Carlos. 2005. «La iglesia y la educación en el Pacífico: entre presencias y usencias». En: Carlos Agudelo. Retos del multiculturalismo en Colombia. Política y poblaciones negras. 45-62. Medellín: La Carreta.
Almario García, Oscar. 2003. Los renacientes y su territorio. Ensayos sobre la etnicidad negra en el Pacífico sur colombiano. t. 5. Medellín: Universidad Pontificia Bolivariana-Concejo de Medellín, Colección pensamiento político contemporáneo.
Almario García, Oscar. 2002. «Territorio, identidad, memoria colectiva y movimiento étnico de los grupos negros del Pacífico sur colombiano: microhistoria y etnografía sobre el río Tapaje». Journal of Latin American Anthropology 7(2): 198-229.
Almario García, Oscar. 1996. «Nuevas subregiones políticas y culturales en el Occidente de Colombia». En: Alonso Valencia Llano (dir.). Historia del Gran Cauca. Historia Regional del Suroccidente Colombiano. 157-164. Cali: Instituto de Estudios del Pacífico Área de Desarrollo Histórico-cultural, Universidad del Valle.
Almario García, Oscar. 1995. «Territorio, religión y poder en el sur de Colombia, 1832- 1932». En: Javier Guerrero (comp.). Regiones, ciudades, empresarios y trabajadores en la historia de Colombia. 39-58. Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
Almario García, Oscar y Ricardo Castillo. 1996. «Territorio, poblamiento y sociedades negras en el Pacífico sur colombiano». En: J. Ignacio del Valle y Eduardo Restrepo (eds.). Renacientes del Guandal. «Grupos negros» de los ríos Satinga y Sanquianga. 57-117. Santafé de Bogotá: Biopacífico-Universidad Nacional de Colombia.
Arias, Ricardo. 2003. El episcopado colombiano: intransigencia y laicidad (1850-2000). Bogotá: Universidad de los Andes-Ediciones Uniandes-Instituto Colombiano de Antropología e Historia.
Ayala Mora, Enrique. 1994. Historia de la revolución liberal ecuatoriana. Quito: Corporación Editora Nacional.
Ayape, Eugenio. 1950. Fundaciones y noticias de la provincia de Nuestra Señora de la Candelaria. Orden de Agustinos Recoletos. t. I. Bogotá: Lumen Christi.
Arruti, José Maurício. 2006. Mocambo. Antropologia e História do processo de formação quilombola. Bauru, SP: Edusc.
Beato, Ezequiel Moreno. 1975. El camino del deber. Roma: STMD. Berger, Peter L. y Thomas Luckmann. [1967] 2011. La construcción social de la realidad.
Buenos Aires: Amorrortu.
Boletín de la Provincia de Nuestra Señora de la Candelaria de Colombia de la Orden de Agustinos Recoletos. Septiembre de 1924. República de Colombia, Año II - Vol. II - Núm. XXVII, número extraordinario publicado con ocasión del Congreso de Misiones de Bogotá: 257-447 (pp. 262- 264).
Bonilla, Víctor Daniel. [1968] 1969. Siervos de Dios y amos de indios. El Estado y la misión capuchina en el Putumayo. Bogotá: Tercer Mundo Editores.
Castro-Gómez, Santiago. 2010. Historia de la gubernamentalidad. Razón de Estado, liberalismo y neoliberalismo en Michel Foucault. Bogotá: Siglo del Hombre EditoresPontificia Universidad Javeriana-Instituto Pensar-Universidad Santo Tomás de Aquino. Congreso y Exposición Nacionales de Misiones de Colombia. 1924. Bogotá: Tipografía Minerva.
Demélas, Marie-Danielle e Yves Saint-Geours. 1988. Jerusalén y Babilonia. Religión y política en el Ecuador, 1780-1880. Quito: Corporación Editora Nacional-IFEA.
Frye, Northorp. 1980. La escritura profana. Caracas: Monte Ávila Editores.
Foucault, Michel. 2006. Seguridad, territorio y población. Curso en el Collège de France (1977-1978). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
García, Claudia. 2007. Etnogénesis, hibridación y consolidación de la identidad del pueblo miskitu. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Garrido, José Miguel. 1981. Tras el alma de un pueblo. (Folklore religioso del Vicariato de Tumaco). Bogotá: Orden de los Carmelitas Descalzos.
Garrido, José Miguel. 1984. La misión de Tumaco. Creencias Religiosas. t. 7. San Sebastián: Biblioteca Carmelitano-Teresiana de Misiones.
Gómez, Laureano. 1981. «Interrogantes sobre el progreso de Colombia». Boletín Cultural y Bibliográfico 18 (1): 5-30.
González Ruiz, Francisco Javier. 1982. El vicariato apostólico de Tumaco. (Los hijos de Santa
Teresa en el Pacífico Colombiano. 1954-1979). Bogotá: Orden de los Carmelitas Descalzos.
Hoffmann, Odile. 2000. «La movilización identitaria y el recurso de la memoria (Nariño, Pacífico colombiano)». En: Cristóbal Gnecco y Martha Zambrano (eds.). Memorias hegemónicas, memorias disidentes. El pasado como política de la historia. 97-120. Bogotá: Instituto Colombiano de Antropología e Historia-Universidad del Cauca.
Jiménez Meneses, Orián, David Hernández López y Edgardo Pérez Morales. 2005. Tumaco: historia, memoria e imagen. Medellín: Imprenta Universidad de Antioquia.
Langer, Eric y Jackson, Robert H. (Eds.). 1995. The New Latin American Mission History.
Lincoln y Londres: University of Nebraska Press.
Leal León, Claudia. 2005. «Un puerto en la selva: Naturaleza y raza en la creación de la ciudad de Tumaco, 1860-1940». Historia Crítica 30: 39-65.
Martínez Cuesta, Ángel. 1995. Historia de los agustinos recoletos. vol. I. Desde los orígenes hasta el siglo XIX. Madrid: Avgustinus.
Merizalde, Bernardo Fr. 28 de mayo de 1928. Circular No.1. Circular del reverendísimo padre Fr. Bernardo Merizalde, agustino recoleto, prefecto apostólico de Tumaco. 1- 8. Bogotá: Editorial de Cromos.
Merizalde del Carmen, Bernardo. 1921. Estudio de la costa colombiana del Pacífico. Bogotá: Imprenta del Estado Mayor General.
Minguella, Toribio. 1908. Cartas pastorales, circulares y otros escritos de Fr. Ezequiel Moreno.
Madrid: IHGF.
Muñoz, Blanca. 2005. Modelos culturales: Teoría sociopolítica de la cultura. Barcelona: Anthropos Editorial; México: Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa.
Ong, Walter J. 1999. Oralidad y escritura. Tecnologías de la palabra. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.
Ortiz Mesa, Luis Javier. 2010. Obispos, clérigos y fieles en pie de guerra. Antioquia, 1870- 1880. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia-Universidad Nacional de Colombia.
Patiño Franco, José Uriel. 2000-2001. «Las misiones agustinas recoletas en el Casanare durante la independencia (1750-1830)». Revista Recollectio 23-24: 5-81.
Restrepo, Eduardo. 1999. «Hacia la periodización de la historia de Tumaco». En: Michel Agier et al. Tumaco: haciendo ciudad. Bogotá: ICAN-IRD-Univalle.