Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Feminism, identity and Islam: crossroads, strategies and challenges in a transnational world

Feminismo, identidad e Islam: encrucijadas, estrategias y desafíos en un mundo transnacional




Section
Artículos

How to Cite
Feminism, identity and Islam: crossroads, strategies and challenges in a transnational world. (2014). Tabula Rasa, 21, 139-164. https://doi.org/10.25058/20112742.8

Dimensions
PlumX
Mayra Soledad Valcarcel Author
Vanessa Alejandra Rivera de la Fuente Author

This paper aims to address the phenomenon of Islamic feminism, by exploring the challenges it faces both in the Islamic community and within international feminism; considering the emerging debates around the “legitimation” of this trend, which has been tagged as an oxymoron by diverse actors. In this line, we wonder if negotiations, strains and intersections going through the elaboration and definition of this new movement are not a reply to the need and the dynamics imposed, or rather delimited, by current geopolitics and the political grammar of identity.


Article visits 109 | PDF visits 67


Downloads

Download data is not yet available.

Abu Lughood, Lila (ed.) 2002. Feminismo y modernidad en Oriente Próximo. Madrid, Ediciones Cátedra.

Alcoff, Linda. 1999. «Merleau-Ponty y la teoría feminista sobre la experiencia». Mora 5: 122-138.

Amorós, Cecilia. 2009. Vetas de Ilustración. Reflexiones sobre Feminismo e Islam. Madrid, Cátedra.

Anthias, Floya. 2002. “Beyond feminism and multiculturalism: locating difference and politics of location”. En: Woman´s studies International Forum, 25: 275-286.

Barlas, Asma. 2002. Believing Women in Islam: Unreading Patriarchal Interpretations of the Qur’an. Austin, University of Texas Press.

Benhabib, Seyla. 2006. Las Reivindicaciones de la Cultura: Igualdad y diversidad en la era global. Buenos Aires, Katz Editores.

Bewley, Aisha. 2003. The Empowering of Women. Disponible en: Web Islam, Junta Islámica de Andalucía.

Bidaseca, Karina. 2014. «Nomadismo identitario, Colonialidad, Género/Sexo y Religión en la Performance de Giuseppe Campuzano y Alma López desde la posición del Tercer Feminismo». En: Revista Intersticios de la política y la cultura, Pp. 9-22, Córdoba, Universidad Nacional de Córdoba.

Bourdieu, Pierre. 2000. La dominación masculina. Barcelona, Anagrama.

Braidotti, Rosi. 2004. Feminismo, Diferencia Sexual y Subjetividad Nómade. Barcelona, Gedisa.

Cañas Cuevas, Sandra. 2006. «Islam y relaciones de género en San Cristóbal de las Casas, Chiapas». Centro de investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social (CIESAS) México DF.

Bullock, Katherine. 2000. “Challenging Media representations of the veil: Contemporary Muslim women´s re-veiling movement”. The American Journal of Islamic Social Sciences, 17 (3): 22-53.

Cornel, West. 1985. “Review of Elisabeth Schüssler Fiorenza, In Memory of Her: A Feminist Theological Reconstruction of Christian Origins”.En: Religious Studies Review. 11 (1): 1-5.

Csordas, Thomas. 2001. “Cultural Phenomenology Embodiment: Agency, sexual difference an Illness” En: Mascia Lees (ed.) A companion to the Anthropology of the Body and Embodiment. Pp. 137-156. Londres, John Wiley and sons.

Csordas, Thomas. 1990. “Embodiment as a Paradigm for Anthropology”. En: Ethos, 18 (1): 5-47.

Espinosa Miñoso, Y. Castelli, R. 2011. «Colonialidad y dependencia en los estudios de género y sexualidad en América Latina: el caso de Argentina, Brasil, Uruguay y Chile». En: Bidaseca y Vazquez Laba (comps.) Feminismos y Poscolonialidad. Descolonizando el feminismo desde y en América Latina. Buenos Aires, Ediciones Godot.

Femenías, María Luisa. 2008. «Identidades esencializadas/violencias activadas». En Isegoría 38: 15-38.

Femenías, María Luisa. 2013. El género del multiculturalismo. Bernal, Universidad Nacional de Quilmes.

Foucault, Michel. 1990. Tecnologías del Yo y otros textos afines. Barcelona, Paidós.

Frigerio, Alejandro. 2007. «Repensando el monopolio del catolicismo en la Argentina». En Carozzi, María Julia y César Ceriani (eds.) Ciencias Sociales y religión en América Latina: Perspectivas en Debate. Pp. 87-118. Buenos Aires, Biblos.

Goikolea-Amiano, Itzea. 2012. Feminismo y piedad: un análisis en torno a las conversas al Islam. Master en Estudios Feministas y de Género, Universidad del País Vasco, septiembre 2012.

Haddad, Lahcen. 2006. «Islam, mujer y apuestas de lo identitario». En: Revista CIDOB d´ Afers Internacionals, 73-74: 59-68.

Haddad, Yvonne. 2007. “The post 9/11 hiyab as Icon”. En: Sociology of Religion, 68 (3): 253-267.

Hassan, Riffat. 1989. Sélection de Articles de Riffat Hassan: Theologie Feministe et les Femmes dans le Monde Musulman. Edición de : Women Living Under Muslim Laws.

Lamrabet, Asma. 2005. “Perspectivas Femeninas Cruzadas”. Mayo de 2005.

Le Breton, David. 2002. La Sociología del Cuerpo. Buenos Aires, Ediciones Nueva Visión.

Mahmood, Saba. 2001. “Feminist Theory, Embodiment and the Docile Agent: Some Reflections on The Egyptian Islamic Revival”, Cultural Anthropology, 6 (2): 202-236.

Margot Badran, 2006. “Le féminisme islamique en mouvement”, in ‘Existe-t-il un féminisme musulman?, livre issu d’un colloque à Paris, organisé par la Commission Islam et laïcité, en collaboration avec l’Unesco, septiembre 2006.

Moghadam, Valentine. 2007. “¿Qué es el Feminismo Musulmán? Por la promoción de un cambio cultural en favor de la igualdad de géneros”.

Moghadam, Valentine. 2005. «Desengaños y Expectativas Del Feminismo Islámico». Ponencia Presentada en el I Congreso Internacional De Feminismo Islámico, Barcelona, noviembre 2005.

Scheper-Hughes, N. y Lock, M. M. 1987. “The Mindful Body: A Prolegomenon to Future Work in Medical Anthropology”. En: Medical Anthropology Quarterly, 1: 6-41.

Schussler Elizabeth. 2009. In Memory of Her:A Feminist Theological Reconstruction of Christian Origins. SCM Press, 2nd Revised Edition.

Sistema OJS 3.4.0.5 - Metabiblioteca |