Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Interculturality Ceaseless Apogee —Some Critical Reflections from Anthropology and Philosophy

El interminable apogeo de la interculturalidad: algunas reflexiones críticas desde la antropología y la filosofía




Section
Artículos

How to Cite
Interculturality Ceaseless Apogee —Some Critical Reflections from Anthropology and Philosophy. (2015). Tabula Rasa, 22, 85-102. https://doi.org/10.25058/20112742.24

Dimensions
PlumX
Mario Samaniego Author

In the present paper we will discuss the indiscriminate apogee of the notion of interculturality based on a review of statements, problematizations and reflections from anthropology and philosophy. We propose, at this point, to reveal and challenge conceptual and practical implications that the dissemination of the so-called interculturality may bring about concerning proposals and models for managing social and cultural diversity. In order to do that, we consider important to distinguish, on one hand, some particulars flowing from the anthropological experience in relation to the study and the informing of otherness, and, on the other hand, to discuss, based on philosophy, the need for an existential dimension to dynamize interculturality as a contextual and questioning process. This analysis aims to account for the dangers of essencialization and normalization threatening interculturality as a questioning and transforming practice.


Article visits 131 | PDF visits 56


Downloads

Download data is not yet available.

Asad, T. 1995. Anthropology & the colonial encounter. Nueva York, Humanity Books.

Beck, U. 2002. La sociedad del riesgo total. Madrid, Siglo XXI de Editores de España S.A.

Bhabha, H. 1994. El lugar de la cultura. Buenos Aires, Manantial.

Boskovic, A. 2007. Other people’s anthropologies: ethnographic practice on the margins. Oxford, Berghahn Books.

Briones, Claudia. 2007. «La puesta en valor de la diversidad cultural: implicancias y efectos». Revista Educación y Pedagogia, XIX (48): 37-50.

Comaroff, J. y J. Comaroff. 2012. Etnicidad S.A. Buenos Aires, Katz.

De Sousa Santos, B. 2013. Descolonizar el saber, reinventar el poder. Santiago de Chile, Lom y Trilce.

De la Cadena, M. 2009. «La producción de otros conocimientos y sus tensiones: ¿de una antropología andinista a la interculturalidad?», en G. L. Ribeiro y A. Escobar (eds.). Antropologías del mundo: transformaciones desciplinarias dentro de sistemas de poder. 255- 284. México, CIESAS; UNAM; Universidad Ibereoamericana.

Derrida, J. 1998. Políticas de la amistad. Madrid, Trotta.

Díaz Crovetto, G. 2008. «Antropologías mundiales en cuestión: diálogos y debates». E-Journal WAN RAM. 5: 131-155.

Díaz Crovetto, G. 2011. «Antropologías de las antropologías: buscando ciertas condiciones para su emergencia y consolidación». Antípoda. 12: 191-210.

No.22, enero-junio 2015 Tabula Rasa. Bogotá - Colombia, No.22: 85-102, enero-junio 2015 ISSN 1794-2489

Dietz, G. 2013. Multiculturalismo, interculturalidad y diversidad en educación: una aproximación antropológica. México, Fondo de Cultura Económica.

Dumont, L. 1970. Homo hierarchicus. Madrid, Aguilar.

Dumont, L. 1987. Ensayo sobre el individualismo. Madrid, Alianza.

Escobar, A. 1995. Encountering development. Princeton, Princeton University Press.

Escobar, A. y G. Lins Ribeiro. (eds.). 2005. World anthropologies: disciplinary transformation within system of power. Oxford, Berg Publishers.

Escobar, A. y E. Restrepo. 2004. «Antropologías en el mundo». Jangwa Pana. 3: 110-131.

Fabian, J. 2002. Time and the other: how anthropology makes its object. Nueva York, Columbia University Press.

Fornet-Betancourt, R. 2001. Transformación intercultural de la filosofía. Bilbao, Desclée de Brouwer.

Frazer, N. 2008. «La justicia social en la era de la política de la identidad». Revista de Trabajo. 6: 83-99.

García Canclini, N. 2004. Diferentes, desiguales y desconectados. Mapas de la interculturalidad. Barcelona, Gedisa.

García Canclini, N. 2007. A globalização imaginada. São Paulo, Iluminaras.

García Canclini, N. 2011. Conflictos interculturales. Barcelona, Gedisa. Geertz, C. 1988. Works and lives: The anthropologist as author. Stanford, Stanford University Press.

Grimson, A. 2011. Los límites de la cultura. Buenos Aires, Siglo XXI.

Krotz, E. 2002. La otredad cultural: entre utopía y ciencia. Iztapalapa, México, Fondo Cultura Económica/Universidad Autónoma Metropolitana.

Kuper, A. 2001. Cultura: la versión de los antropólogos. Buenos Aires, Paidós.

Leirner, P. 2003. Hierarquia e individualismo. Rio de Janeiro, Jorge Zahar Editores.

Levinas, E. 2000. De la existencia al existente. Madrid, Arena Libros.

Lins Ribeiro, G. 1991. «Ambientalismo e desenvolvimento sustentado. Nova ideologia/ utopia do desenvolvimento». Revista de Antropologia. 34: 59-101.

Lins Ribeiro, G. 2011. «Why (post)colonialism and(de)coloniality are not enough: a post-imperialist perspective». Postcolonial Studies. 14(3): 285-297.

Lins Ribeiro, G. y A. Escobar. (eds.). 2009. Antropologías del mundo: transformaciones desciplinarias dentro de sistemas de poder. México, CIESAS; UNAM; Universidad Ibereoamericana.

Martín-Barbero, J. 1987. De los medios a las mediaciones. Barcelona, G. Pili.

Mouffe, C. 2010. Política agonística en un mundo multipolar. Barcelona, CIDOB.

Onghena, Y. 2014. Pensar la mezcla. Un relato intercultural. Barcelona, Gedisa.

Peirano, M. 1991a. «The anthropology of anthropology. The Brazilian case». Série Antropologia. 110: 101-174.

Peirano, M. 1991b. Uma antropologia no plural. Brasília, Editora Universidade de Brasília.

Peirano, M. 2006. A teoria vivida. Rio de Janeiro, Jorge Zahar Editores.

Pratt, M. L. 1992. Imperial eyes. Travel writing and transculturation. Londres, Routledge.

Pratt, M. L. 2010. «¿Por qué la Virgen de Zapopan fue a Los Ángeles? Algunas reflexiones sobre la movilidad y la globalización», en F. C. Villalobos y B. P. Galán (comp.), Textos de antropología contemporánea. 179-202. Madrid, UNED.

Rabinovich, S. 2013. «Heteronomía y traducción (o cuando traducir es padecer las cuatro locuras platónicas)», en A. de T. Ochoa (ed.) Tránsitos y umbrales en los estudios literarios. 143-156. México, Ed. Bonilla Ertigas y UNAM.

Restrepo, E. 2012. Antropología y estudios culturales. Buenos Aires, Siglo XXI.

Rubinelli. M. 2006. «Cuestiones de diversidad e interculturalidad en el pensamiento lationoamericano». Anuario de Filosofía Argentina y Americana. 23: 193-207.

Samaniego, M. 2005. Condiciones y posibilidades de las relaciones interculturales: un proceso incierto. Barcelona, Documentos del Cidob.

Samaniego, M. y C. G. Garbarini. (comp.). 2004. Rostros y fronteras de la identidad. Temuco, Universidad Católica de Temuco.

Scott, J. 1987. Weapons of the weak: everyday forms of peasant resistance. New Haven, Yale University Press.

Scott, J. 1992. Domination and the arts of resistance. New Haven, Yale University Press. Turner, Victor 2008. La selva de los símbolos. Madrid, Siglo XXI.

Urry, J. 2000. Sociology beyond societies. Mobilities for the twenty first century. Londres, Routledge.

Vidal, A. 2013. La traducción y los espacios: viajes, mapas, fronteras. Granada, Editorial Comares.

Villoro, L. 2007. Los retos de la sociedad por venir. México, Fondo de Cultura Económica.

Wolf, E. 1973. Las luchas campesinas. México, Siglo XXI.

Wolf, E. 1994. Europa y la gente sin historia. México, Fondo de Cultura Económica.

Sistema OJS 3.4.0.5 - Metabiblioteca |