Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

A revision to the environmental dimension and the development of human abilities.

Una revisión a la dimensión ambiental y al desarrollo de capacidades humanas.




Section
Artículos

How to Cite
A revision to the environmental dimension and the development of human abilities. (2018). Tabula Rasa, 28, 385-407. https://doi.org/10.25058/20112742.n28.17

Dimensions
PlumX
José Roberto Calcetero Gutiérrez Author
Milena M Fuentes Cotes Author
Wilson Orlando Guerrero Author

José Roberto Calcetero Gutiérrez,

Doctorando en Desarrollo Local y Cooperación Internacional Universidad de Jaume I, magister en Cooperación al Desarrollo Universidad de Jaume, especialista en Docencia Universitaria, Universidad Militar, trabajador social, Fundación Universitaria Monserrate.


Milena M Fuentes Cotes,

Magister en Docencia de la Educación Superior de la Universidad el Bosque, ingeniera ambiental de la Universidad el Bosque.


Wilson Orlando Guerrero,

Especialista en Administración de Recursos Militares, de la Escuela Superior de Guerra Rafael Reyes Prieto, profesional en Ciencias Militares de la Escuela Militar de Cadetes, candidato a magister en Estudios Políticos de la Universidad Javeriana.


This article reviews the interests of three researchers, who, in the interest of analysing the meanings of institutionality and the environmental dimension, have decided to do several contributions to the development of social skills aiming the consolidation of local development, particularly in the territories where local development is in crisis, not only on the ecosystem level, but also in the institutional management working for their protection and prevention of irreparable damage. Consequently, technical expertise to tackle environmental issues is considered fundamental, but even more it is work to make individuals, groups, and communities aware in their daily activities, as well as work with social organizations to develop social abilities intended to strengthen the environmental dimension.


Article visits 109 | PDF visits 46


Downloads

Download data is not yet available.
  1. Alkire, S. (2010). Introducción al enfoque de capacidades de Sen. Recuperado de: http://interwp.cepal.org/mmp/pres/2_Enfoque_de_Capacidades.pdf
  2. Álvarez, J., Martín, S., Camacho, S., Maldonado, A., Olguín, A. & Pérez, P. (2014). La investigación cualitativa. Boletín Científico de la Escuela Superior de Tlahuelilpan, 2(3). recuperado de: https://www.uaeh.edu.mx/scige/index.html
  3. Ángel, M.A. (2003). La diosa Némesis - desarrollo sostenible o cambio cultural. Cali: Dirección de Fomento y Apoyo a la Investigación - Corporación Universitaria Autónoma de Occidente.
  4. Camacho, L. (2010). Capacidades para el desarrollo, desarrollo de capacidades. Revista de Filosofía de la Universidad de Costa Rica, 48 (123/124), 85-93. Recuperado de: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/7322/6995
  5. Carrizosa, J. (2001). ¿Qué es el ambientalismo? La visión ambiental compleja. Bogotá, D.C.: Giro Editores LTDA.
  6. Colmenarejo, R. (2016). Enfoque de capacidades y sostenibilidad, aportaciones de Amartya Sen y Martha Nussbaum. Revista Ideas y Valores, 65(160), 121-149. Doi: 10.15446/Ideasyvalores.V65n160.43084.
  7. Desai, M. (1990). Pobreza y capacidades: hacia una medición empíricamente aplicable. Comercio Exterior, 53(5), 434-444. Recuperado de: http://revistas.bancomext.gob.mx/rce/magazines/20/5/RCE5.pdf
  8. Guichot, V. (2015). El «enfoque de las capacidades» de Martha Nussbaum y sus consecuencias educativas: hacia una pedagogía socrática y pluralista. Teoría de la Educación. 27(2), 45-70. Doi: 10.14201/Teoredu20152724570
  9. Giménez, C. (s/f ). La evaluación de la calidad de vida desde el enfoque de capacidades, Caracas: Inédito.
  10. Giménez, C. & Valente, X. (2016), Una aproximación a la pobreza desde el enfoque de capacidades de Amartya Sen. Provincia, 35, 99-149
  11. González, S. (2013). Desarrollo humano, capacidades y responsabilidad. En: Vargas, M. (Coord.). En torno al país. Reflexiones para empresas comprometidas con el desarrollo humano sustentable, Caracas: Venamcham.
  12. González, S., Giménez, C. & Rodríguez, J.C. (2010). Una propuesta de evaluación de sustentabilidad del desarrollo humano y las capacidades, Provincia, 24, 75-94. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/555/55515975005.pdf
  13. Leff, E. (2004). Racionalidad Ambiental: La reapropiación social de la naturaleza. México: Siglo XXI.
  14. Loewe, D. (2009). El enfoque en las capacidades y las demandas por derechos culturales. Signos Filosóficos, 21, 103-146. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/343/Resumenes/Resumen_34311606004_1.pdf
  15. Nussbaum, M.C. (1986). The Fragility of Goodness: Luck and Ethics in Greek Tragedy and Philosophy. Cambridge, MA: Cambridge University Press.
  16. Nussbaum, M.C. (2006). The Frontiers of Justice. Cambridge, MA: fte Belknap Press of Harvard University Press.
  17. Nussbaum, M.C. (2012). Crear capacidades. Propuestas para el desarrollo humano. Barcelona, Paidós.
  18. Pinzón Gutiérrez, L.F. (2017). Factores asociados a la pobreza subjetiva en colombia: un estudio desde el enfoque de las capacidades y la economía de la felicidad. Revista Desarrollo y Sociedad, 78, 11-57. Doi:10.13043/Dys.78.1
  19. Preston, P.W. (1999). Una Introducción a la teoría del desarrollo. Madrid: Siglo XXI.
  20. Quintero, A. (2015). Aproximación a la realidad ambiental del extractivismo en una comunidad afrodescendiente del pacifico colombiano. Revista Luna Azul, 40, 154-169. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/luaz/n40/n40a11.pdf
  21. Robeyns, I. (2005). fte Capability Approach: A fteoretical Survey. Journal of Human Development and Capabilities, 6(1), 93-117. Doi.org/10.1080/146498805200034266.
  22. Sandoval, J. (2014). La subjetividad en el enfoque de desarrollo: calidad de vida, bienestar subjetivo y capacidades. Límite. Revista interdisciplinaria de filosofía y psicología, 9(30), 35- 48. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/836/83642583004.pdf
  23. Sen, A. (2000). Desarrollo y libertad. Barcelona: Planeta .
  24. Steward, F. & Deneulin, S. (2002). Amartya’s Sen Contribution to Development ftinking. Studies in Comparative International Development, 37(2), 61–70. Recuperado de: https://link.springer.com/article/10.1007%2FBF02686262
  25. Valladares, L. (2010). La educación científica intercultural y el enfoque de las capacidades. Revista Iberoamericanade Ciencia,Tecnología y Sociedad, 6(16), 39-69. Recuperadode: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-00132010000300003
Sistema OJS 3.4.0.5 - Metabiblioteca |