Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Determinación del perfil de dominancia cerebral o formas de pensamiento de los estudiantes de primer semestre del programa de bacteriología y laboratorio clínico de la Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca

Determinación del perfil de dominancia cerebral o formas de pensamiento de los estudiantes de primer semestre del programa de bacteriología y laboratorio clínico de la Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca




Section
Artículo Original

How to Cite
Velásquez Burgos, B. M., Remolina de Cleves, N., & Calle, M. G. (2007). Determinación del perfil de dominancia cerebral o formas de pensamiento de los estudiantes de primer semestre del programa de bacteriología y laboratorio clínico de la Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca. NOVA, 5(7). https://doi.org/10.22490/24629448.373

Dimensions
PlumX
license

Licencia Creative Commons

NOVA by http://www.unicolmayor.edu.co/publicaciones/index.php/nova is distributed under a license creative commons non comertial-atribution-withoutderive 4.0 international.

Furthermore, the authors keep their property intellectual rights over the articles.

 

Bertha Marlén Velásquez Burgos
    Nahyr Remolina de Cleves
      María Graciela Calle

        The objective of this investigation, based on Ned Hermann’s model and Omar Gardie’s studies, was to determi-ne the cerebral dominance profile or thinking manners of Bacteriology and Clinical Laboratory freshmen fromUniversity Colegio Mayor de Cundinamarca. The results of this research will allow professors to know theirstudents’ cognitive potential and their ways of thinking to guide the search and building of knowledge in theirlearning-teaching process. 50% of students show dominance in the left cortical quadrant, 43% in the right limbicquadrant, and 13.3% in the right cortical. 46.6 % of students have simple dominance and 50% double dominance.


        Article visits 1005 | PDF visits 504


        Downloads

        Download data is not yet available.
        1. Velásquez B, Remolina N, Calle M. El cerebro: un mundo de posibilidades para el aprendizaje. Colombia: Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca; 2006.
        2. Sperry, R. Lateral specialization of cerebral function in the surgically separated hemispheres. In F.J. New York : Academic Press; 1973.
        3. MacLean, P. The triune brain evolution. New York: Plenun Press; 1990.
        4. Herrmann, S.L. M. The creative brain. Búfalo: Brain books; 1989.
        5. Cazau, P. Estilos de aprendizaje: el modelo de los cuadrantes cerebrales. 2004. [acceso mayo 2005] Disponible en: http://www.galeon.com/aprender a aprender/general/indice.html.
        6. Gardner H. Estructuras de la mente. La teoría de las inteligencias múltiples. Colombia: Fondo de Cultura Económica; 1997.
        7. Gardié O. Estilos de pensamiento de los docentes del Instituto Pedagógico de Maracay: configuración y perfiles derivados del modelo de Cerebro Total de Herrmann. Caracas: Universidad Pedagógica Libertador Colecciones CIEAPRO No. 1; 1994.
        8. Gardié O. Determinación del perfil de estilos de pensamiento y análisis de sus posibles implicaciones en el desempeño de profesionales universitarios venezolanos. Estud. Pedagog. 2000;26:25-38.
        9. Jiménez, C A. Diagnóstico Teoría Cerebro Total. Pereira: Magisterio; 2006.
        10. Herrmann. The whole brain business. New York: McGraw – Hill; 1996.
        11. Gardié O. Diagnóstico integral de dominancia cerebral. Venezuela: Universidad Pedagógica Libertador; 2001.
        12. -----------------------------------------------------------------------------------
        13. DOI: http://dx.doi.org/10.22490/24629448.373
        Sistema OJS 3.4.0.5 - Metabiblioteca |