The creation and use of environmental education programs is a key element for the effective implementation of an environmental management system
La creación y uso de programas de educación ambiental es un elemento clave para la implementación efectiva de un sistema de gestión ambiental
NOVA by http://www.unicolmayor.edu.co/publicaciones/index.php/nova is distributed under a license creative commons non comertial-atribution-withoutderive 4.0 international.
Furthermore, the authors keep their property intellectual rights over the articles.
Show authors biography
The creation and use of programs of environmental education are a key element for the effective implementation of a system of environmental management. The program must describe the goals of the organization, people in charge, timeline of activities, strategies to follow, required investments, and a recording system. This article shows the results of the investigation “Validation of the Model on Actual Handling of Waste Generated in Laboratories and Health Institutions”. A model designed by the Program of Bacteriology of the University Colegio Mayor de Cundinamarca was applied to the industries involved in this research project; which was used to evaluate the environmental management system and waste management of the University itself and of the health institution of the University. Besides, a program was designed to support the environmental management in these industries. With these results, it is considered that one of the critical control posts is training, which the University can support and give feedback to the investigation in aspects related to environmental problems, establishing bonds between the industry and the university.
Article visits 338 | PDF visits 175
Downloads
- Ministerio del Medio Ambiente. Políticas para la gestión integral de residuos. Santafé de Bogotá. 1997.
- Hunt D, Johnson C. Sistemas de Gestión Ambiental. Ed. Mc Graw Hill. Madrid. 1996. 318 p.
- Sánchez E, Uribe E. Contaminación Industrial en Colombia. DNP-PNUD. Tercer Mundo Editores. Bogotá. 1994. p. 294.
- Camacho J, Lancheros G. Diagnóstico del manejo actual de los desechos generados en el laboratorio central, área de laboratorios y la IPS de la universidad Colegio Mayor de Cundinamarca con la aplicación a otros laboratorios de las mismas características en Santafé de Bogotá. 2000.
- Sans R, Ribas J. Ingeniería Ambiental. Contaminación y tratamientos. MARCOMBO. Barcelona, España; BOREAUX. 2002. p147.
- Delgado F. La relación dialéctica entre la Enseñanza Problémica y un modelo sistémico de la educación. Colección cartillas académicas UNINCCA. Santafé de Bogotá, Colombia. 1997. p. 91.
- ANTAD. 1993. Guía para el adiestramiento en el manejo y reciclaje de residuos sólidos. Manual Ecológico 3. México. p.42.
- Ministerio del Medio Ambiente. Política para la Educación Ambiental. Santafé de Bogotá. 1997.
- Corporación Autónoma Regional de Cundinamarca. Educación
- para la gestión ambiental. CAR. Bogotá. 1994. p. 80.
- Medina C. La Enseñanza Problémica – Entre el constructivismo y la educación activa. Ed. Rodríguez Quito Editores. 2da. edición. Santafé de Bogotá, Colombia. 1997. p. 232.
- Tochobanoglous, G. Gestión Ambiental de residuos sólidos. Mc Graw Hill. España. 2000.
- Departamento Administrativo del Medio Ambiente. Minimización de la Contaminación Industrial por la promoción de Tecnologías de Producción más limpias en Bogotá. DAMA, JICA. Bogotá. 2000.
- -----------------------------------------------------------------------------------
- DOI: http://dx.doi.org/10.22490/24629448.396