Ir al menú de navegación principal Ir al contenido principal Ir al pie de página del sitio

The innovative methodology for teaching and learning about sexuality care in a population of young Mexicans

The innovative methodology for teaching and learning about sexuality care in a population of young Mexicans



Abrir | Descargar


Sección
Artículo Original

Cómo citar
The innovative methodology for teaching and learning about sexuality care in a population of young Mexicans. (2023). NOVA, 21(41). https://doi.org/10.22490/24629448.7538

Dimensions
PlumX
Licencia

Licencia Creative Commons
NOVA por http://www.unicolmayor.edu.co/publicaciones/index.php/nova se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.

Así mismo,  los autores mantienen sus derechos de propiedad intelectual sobre los artículos.  

Introduction. Sex education in Mexico focuses on biological aspects, with traditional tea- ching-learning strategies, which do not encourage reflection on learning that impacts the care of sexuality, so it is urgent to propose a change so that the student becomes a subject and not an object of your learning. Objective. To report the experiences in developing the innovative methodology through the Maguerez Arch for the teaching and learning of the Care of the sexuality of the University Emerging Adult. Method. Qualitative study based on the Arco de Maguerez problematization methodology, developed on 12 Nursing students from 18 to 25 who attended 12 program sessions: “Taking care of my sexuality.” The reports were analyzed by content analysis and technique of the speech. Results. According to the five moments of the Maguerez Arch: 1) Observation of reality: ignorance of contraceptive methods and sexually transmitted infections, 2) Identify the key points: An approach to sexuality to the biological aspect and non-invasive care it is part of their sexual life 3) Theorizing the problem: topics to be developed by the students: sexual edu- cation, communication, self-esteem, and empowerment, 4) Solution hypothesis: the care and knowledge of their sexuality if it is a priority in their life, 5 ) Reality application: they recognize the right to live sexuality with responsibility and care. Conclusions. The methodology was innovative, motivating, and significant, allowing the student to make conscious decisions regarding the care of their sexuality.


Visitas del artículo 71 | Visitas PDF 45


Descargas

Los datos de descarga todavía no están disponibles.

Asamblea General de la Asociación Mundial de Sexología. Declaración universal de los Derechos sexuales. Hong Kong; 1999.

Rodríguez CA, Sanabria RG, Contreras PME, Perdomo CB. Estrategia educativa sobre promoción en salud se- xual y reproductiva para adolescentes y jóvenes univer- sitarios. Revista Cubana de Salud Pública. 2013; 39:(1): 161-174. Available in : https://www.scielosp.org/scielo. php?pid=S0864- 34662013000100015&script=sci_arttex- t&tlng=es

Dzib MDLB, Hernández HRC, Dzib MSP. La educación sexual y su importancia en su difusión para disminuir el embarazo en las estudiantes de la División Académica de Educación y Artes de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Rev. Perspectiva docente. 2016; 59:19-27. Available in: http://revistas.ujat.mx/index.php/perspectivas/article/ view/1305/1049

Ferreira IG, Piazza M, Souza D. Oficina de saúde e sexualidade: Residentes de saúde promovendo educação sexual entre adolescentes de escola pública. Rev Bras Med Fam Comunidade. 2019; 14(41): 1-11. Available in: http:// dx.doi.org/10.5712/rbmfc14(41)1788 .

ENAPEA. Estrategia nacional para la prevención de embarazo en adolescente. Modelo educativo. Secretaría de Educación Pública y Secretaría de Salud. 2018; 1-30. Available in: https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/321436/ SEP_ENAPEA_190318_3.pdf

Arnett JJ. Learning to Stand Alone: The Contemporary American Transition to Adulthood in Cultural and Historical Context. Human Development. 1998; 41: 295-315. Available in: http://jeffreyarnett.com/Arnett%20new%20 website/Articles/ARNETT_Learning_to_stand_alone.pdf

Hurtado de Mendoza ZM, Veytia LM, Guadarrama GR, González FC. Asociación entre múltiples parejas sexuales y el inicio temprano de relaciones sexuales coitales en estudiantes universitarios. Rev Nova Scientia, 2017; 9(19): 615-634. Available in: https://www.scielo. org.mx/pdf/ns/v9n19/2007-0705-ns-9-19-00615. pdf?fbclid=IwAR23-2RlY-9HcmOUz394M3nos5o3oNX_ ZsyGGb2opDgvChV1mVyHSvUvkKM

González GR, Hernández GM. Propuesta de intervenciones de Enfermería en adultos emergentes que presentan obesidad en una institución educativa superior. Tesis de licenciatura. Toluca de Lerdo México. Facultad de Enfermería y Obstetricia. Universidad Autónoma del Estado de México. 2017.

García HMDL, Cárdenas BL, Arana GB, Monroy RA, Hernández OY, Salvador MC. Construcción emergente del concepto: cuidado profesional de enfermería. Rev. Texto & Contexto Enfermagen 2011; 20: 74-80. Available in: https:// doi.org/10.1590/S0104-07072011000500009

Obach A, Sadler, M y Jofré N. Salud sexual y reproductiva de adolescentes en Chile: el rol de la educación sexual11Pre- sentado como ponencia en el Simposio “Desigualdad, Gé- nero y Salud”, en el marco del V Congreso de la Asociación Latinoamericana de Antropología y el XVI Congreso de An- tropología en Colombia, celebrados en la Universidad Ponti- ficia Javeriana, en la ciudad de Bogotá, del 6 al 9 de junio de 2017. Revista de Salud Pública. 2017; 19: 848-854. https:// doi.org/10.15446/rsap.V19n6.70023>. ISSN 0124-0064. https://doi.org/10.15446/rsap.V19n6.70023.

Freitas, R. Ensino por problemas: uma abordagem para o desenvolvimento do aluno. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo. 2012; 38(2): 403-418. Available in: http://www. scielo.br/pdf/ep/v38n2/aop478.pdf

Berbel NNA, Sánchez GSA A. Metodologia da problematização com o Arco de Maguerez uma perspectiva teórica e epistemológica. Revista Filosofia e Educação, 2012: 3 (2): 265-287. Available in: http://hdl.handle. net/123456789/2846

Yances PYY, Gamboa SAA, Prada NR. Educación y sexualidad: sentidos de jóvenes escolarizados de instituciones de Educación Media en Colombia. Revista Espacios. 2020; 41: 191-199. Available in: http://es.revistaespacios.com/ a20v41n33/a20v41n33p16.pdf

Saeteros HR, Pérez PJ, Sanabria RG. Estrategia de educación sexual con metodología de pares para estudiantes universitarios ecuatorianos. Revista Cubana de Salud Pública. 2018; 44 (2) 295-311. Available in: https://www.scielosp. org/article/rcsp/2018.v44n2/295-311/#

Trad L.A.B. Focal groups: concepts, procedures and reflections based on practical experiences of research works in the health area. Rev. Physis 2009; 19(3): 777-796. Available in: https://www.researchgate.net/publication/262586008_ Focal_groups_Concepts_procedures_and_reflections_ based_on_practical_experiences_of_research_works_in_ the_health_area

Bernardi MC, Massaroli, CA, Barros RKR, Coelho GD, Silveira KS, Do Prado ML. Um diálogo sobre avaliação da aprendizagem: relato de experiência / A dialog on learning evaluation: An experience report Rev. iberoam. educ. invest. enferm. 2015; 5(2): 40-46. Available in: https://www.researchgate.net/profile/Silvana_Kempfer2/ publication/316088417_UM_DIALOGO_SOBRE_ AVALIACAO_DA_APRENDIZAGEM_RELATO_ DE_EXPERIENCIA/links/58ef8a57458515930ece60f9/ UM-DIALOGO-SOBRE-AVALIACAO-DA- APRENDIZAGEM-RELATO-DE-EXPERIENCIA.pdf

Arnett JJ. Presidential Address: The Emergence of Emerging Adulthood: A Personal History Emerging Adulthood. 2014; 2(3): 155-162. Available in: https://doi. org/10.1177/2167696814541096

Vásconez RPA, Acosta ACS, Peñafiel, EEA, Cruz, ÁGL, Vizuete RET. Percepción sobre la sexualidad en los estudiantes universitarios. Revista Eugenio Espejo, 2022; 16(1): 59-70. Available in: https://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=8421677.

Ribeiro BS, Carmo ÉA, Bomfim EDS, Cardoso TDSG, Duarte ACS, Boery RNSDO. Metodologia da problematização no ensino em saúde: experiência com agentes comunitários de saúde. Rev. enferm. UFPE. 2016; 10: 3907-3913. DOI: 10.5205/reuol.9667-87805-1-ED1010201624

Do prado M.L y Reibnitz S.K (2016) Paulo Freire a boniteza de ensinar e aprender na saúde, UFSC/ Enfermagem/PEN, Florianópolis.

Do Prado, ML, Velho, MB, Espíndola, DS, Sobrinho, SH, Shubert Backes, VM. Arco de Charles Maguerez: refletindo estratégias de metodologia ativa na formação de profissionais de saúde. Escola Anna Nery Revista Enfermagen. 2012; 16 (1):172-177. Available in: http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=127721430023

Freire P. Pedagogía del oprimido. México: 8a reimp. Siglo XXI; 2016

Gemignani EYMY. Formação de Professores e Metodolo- gias Ativas de Ensino-Aprendizagem: Ensinar Para a com- preensão. Revista Fronteira das Educação. 2013; 1(2): 1-27. Available in: http://www.fronteirasdaeducacao.org/index. php/fronteiras/article/view/14.

Aburto AMB, Escamilla SRA, Díaz OCA, Fajardo DGE, Urrutia AME, Arce CA, Guevara GR. Intervención educativa sobre salud sexual en estudiantes de medicina. Revista Gaceta médica. 2020; 156(2), 165-171. Available in: ht- tps://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pi- d=S0016-38132020000200165

Sistema OJS 3.4.0.5 - Metabiblioteca |