The background of the internal security law in Mexico
El trasfondo de la ley de seguridad interior en México
COPYRIGHT PROVISIONS
Every papper included in the magazine can be reproduced whole or in part, provided that respect for its original content, the source is acknowledged and is used with non-commercial academic. Legal mission and its content is protected under a license Creative Commons Attribution-Noncommercial-
Misión Jurídica is distributed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivar 4.0 International License.
Based on a work in http://unicolmayor.edu.co/publicaciones/index.php/mjuridica/index.
Permits that go beyond what is covered by this license can be found at http://unicolmayor.edu.co/publicaciones/index.php/mjuridica/index.
Show authors biography
The idea of a government in the heart of a country necessarily implies the exercise of power and to obtain it is necessary to have certain elements. Historically the use of the armed forces has been the mainstay of many rulers worldwide and Mexico has not been an exception. The publication of the Internal Security Law has been done with the intention of empowering the president of the republic and from there to mantain governability through the use of the armed forces in public security functions under the disguise of national security, a circumstance that would imply a gross violation of the human rights of the population.
We can point out that the result that the investigation has shown a pattern of behavior of governors consisting of the use and abuse of armed forces to mantain the democratic governability of the country, the law held in its articles expressions that gave extraordinary powers to the head of the Executive Power, for the purpose of carrying out public security tasks by the use of armed forces for civil issues, condition that has been considered by the National Supreme Court of Justice to declare this law as unconstitutional.
Article visits 287 | PDF visits 246
Downloads
• Ángel, A. (2018). Las 5 razones por las que la Ley de Seguridad Interior es inconstitucional, según amparos. Recuperado de: https:// www.animalpolitico.com/2018/05/5- razones-ley-seguridad-interior-es- inconstitucional/
• Carpizo, J. (2006). El presidencialismo mexicano. México: Siglo XXI Editores.
• CISEN. (2018). Seguridad nacional y seguridad pública, Recuperado de http:// www.cisen.gob.mx/snPrincipiosTema1. html
• CONAGO. (2018). Sobre la Conago. Recuperado de https://www.conago.org. mx/acercade/sobre-la-conago
• Congreso Constituyente. (1917). Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos (CPEUM). Diario Oficial de la Federación, 5 de febrero de 1917. Recuperado de http://www.diputados.gob. mx/LeyesBiblio/pdf/1_150917.pdf
• Curzio, L. (2008). La seguridad nacional en México. Recuperado de http://www.cisan. unam.mx/pdf/lc02_04.pdf
• Expansión. (2017). El INAI advierte que la Ley de Seguridad Interior es contraria a la transparencia. Recuperado de: http:// expansion.mx/nacional/2017/12/07/el-inai-advierte-que-ley-de-seguridad- interior-es-contraria-a-la-transparencia
• Hobbes, T. (2006). El Leviatán. México: Fondo de Cultura Económica.
• Instituto de Investigaciones Jurídicas de la UNAM, (2004). Enciclopedia Jurídica Mexicana. México: Porrúa-UNAM.
• Jellinek, G. (2004). Teoría general del Estado. México: Fondo de Cultura Económica.
• Krauze, E. (2007). La presidencia imperial. México: Fabula Tusquets Editores.
• Ley de Seguridad Interior. (LSI). (2017). Recuperado de http://www.diputados.gob. mx/LeyesBiblio/pdf/LSInt_211217.pdf
• Ley General de Transparencia y Acceso a La Información Pública (LGTAIP). (2015). Recuperado de http://www.diputados. gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGTAIP.pdf
• Ley Federal de transparencia y acceso a la información pública. (LFTAIP). Ley de Seguridad Interior. (LSI). Recuperado de http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LFTAIP_270117.pdf
• Maquiavelo, Nicolás. (1993). El Príncipe. México: Porrúa.
• Medin, Tzivi. (2003). Ideología y praxis po- lítica de Lázaro Cárdenas. México: Siglo XXI Editores.
• NATIONAL GEOGRAPHIC, (2014). La guar- dia pretoriana, la escolta de los emperadores. Recuperadode http://www.nationalgeogra- phic.com.es/historia/grandes-reportajes/ la-guardia-pretoriana_8142/5
• Peñaloza, P. (2002). Los desafíos de la segu- ridad pública en México. México: Instituto de Investigaciones Jurídicas de la UNAM.
• Revista Proceso. (2018). Nadie ha impug- nado la Ley de Seguridad Interior: SCJN. Recuperado de http://www.proceso.com. mx/517012/nadie-ha-impugnado-la-ley- de-seguridad-interior-scjn
• Rodríguez, O. (2011) De seguridad públi- ca a seguridad nacional. En La Jornada. 8 de septiembre de 2011. La Jornada. Recuperado de http://www.jornada.unam. mx/2011/09/08/opinion/022a1pol
• Sandoval, J. (2000). Militarización, seguri- dad nacional y seguridad pública en México. Espiral, 6 (18), 183-222. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=13861806
• Senado de la República. (2006). Conformación del Congreso de la Unión. Boletín informativo, Año I, No. 40. Recuperado de http://www.senado.gob. mx/library/archivo_historico/contenido/
boletines/boletin_40.pdf
• Serrano, F. (2006). Facultades metaconstitucionales del poder ejecutivo en México. Buenos Aires: Universidad de Palermo. Recuperado de https://www.palermo.edu/ derecho/publicaciones/sela2006_pdf/Fernando_Serrano.pdf
• Suprema Corte de Justicia de la Nación (SCJN). (2018). La Suprema Corte de Justicia de la Nación invalidó la ley de seguridad interior en su totalidad. Recuperado de http:// www.internet2.scjn.gob.mx/red2/comunicados/noticia.asp?id=5794
• Valadés, D. (2016). Los gobiernos de coalición en América Latina. México: Colegio Nacional.
• Weber, M. (2002). Economía y Sociedad. Madrid: Fondo de Cultura Económica.