Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

HUNGER GAMES: A RECREATION OF THE GRAECO-LATIN CIVILIZATION AND ITS IDEOLOGICAL AND SOCIAL FISSURES

LOS JUEGOS DEL HAMBRE: UNA RECREACIÓN DEL MUNDO GRECOLATINO Y SUS FISURAS IDEOLÓGICAS Y SOCIALES




Section
Artículos originales nacionales

How to Cite
HUNGER GAMES: A RECREATION OF THE GRAECO-LATIN CIVILIZATION AND ITS IDEOLOGICAL AND SOCIAL FISSURES. (2017). Misión Jurídica, 11(14). https://doi.org/10.25058/1794600X.903

Dimensions
PlumX
license

COPYRIGHT PROVISIONS

Every papper included in the magazine can be reproduced whole or in part, provided that respect for its original content, the source is acknowledged and is used with non-commercial academic. Legal mission and its content is protected under a license Creative Commons Attribution-Noncommercial-SinDerivar 4.0 international.

Licencia Creative Commons
Misión Jurídica is distributed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivar 4.0 International License.
Based on a work in http://unicolmayor.edu.co/publicaciones/index.php/mjuridica/index.
Permits that go beyond what is covered by this license can be found at http://unicolmayor.edu.co/publicaciones/index.php/mjuridica/index.

María Mercedes Hernández Henríquez

    María Mercedes Hernández Henríquez

    Doctora en Lingüística (Conv. MEN), Doctora en Gramática General y Comparada: Filología Clásica por la Universidad Autónoma de Madrid. Docente de la Universidad de Cundinamarca – Seccional Girardot, perfil investigativo en la pervivencia de la cultura clásica en los diferentes contextos y manifestaciones estéticas actuales.


    The purpose of this article is to identify and analyze how Suzann Collins in The Hunger Games articulates elements and themes of the Graeco-Latin civilisation and the myth of the Minotaur to raise matters of a post-apocalyptic world where are displayed topics as: injustice; lack of freedom of the individual; child exploitation; the danger totalitarian governments represent; the manipulation of mass media as means of indoctrination; the use of technology as means of social control; massive trash TV consumption; excessive care about appearance; genetic manipulation; the use of fear strategies that lead to social control; the internalization of individualism to achieve the division of population; obscurantism and ignorance that prevent any consideration or discussion about the government decisions.


    Article visits 358 | PDF visits 108


    Downloads

    Download data is not yet available.

    Apolodoro (1985). Biblioteca. (Traducción de Margarita Rodríguez de Sepúlveda). Madrid: Gredos.

    Bernabé, A., & Alii. (1991). Teseo y la Copa de Aison (2a ed.). Madrid: Clásicas.

    Bernárdez Rodal, A. (2012). Modelos de Mujeres Fálicas del Postfeminismo Mediático: una Aproximación a Milenium, Avatar y los Juegos del Hambre. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura (47), 91-112. Recuperado de http://eprints.ucm.es/22899/1/mujeres_falicas_postfeminismo_analisi.pdf

    Boekhoff, H., y Winzer, F. (1966). Hitoria de la Cultura Occidental. Barcelona: Labor.

    Bonnefoy, Y. (2001). Diccionario de Mitologías: Grecia. Barcelona: Referencias/Destino.

    Borges, J. L. (1971). La Casa de Asterión. En El Aleph. Madrid: Alianza Editorial.

    Catulo (1997). Poesías: «Carmen LXIV». (Edición bilingüe. Texto revisado y traducido por Miguel DolÇ). Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

    Claude, C. (1990). Thésée el l’imaginaire athénien: Légende et Culte en Grèce Antique. Lausanne: Payot.

    Collins, S. (2008). Los Juegos del Hambre. Barcelona: RBA. Molino.

    Collins, S. (2009). En LLamas. Barcelona: RBA. Molino.

    Collins, S. (2010). Sinsajo. Barcelona: RBA. Molino.

    Frankel, V. E. (2012). Katniss the Cattail: An Unauthorized Guide to Names and Symbols in Suzanne Collins’ The Hunger Games. Lit Crit.

    García Gual, C. (2006). Introducción a la Mitología Griega y Romana. Madrid: Alianza.

    García Jurado, F. (2016). Fundamentos para un Diccionario Hispánico. Nova Tellus, 34(2), 119-133. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=59150502005

    Gracía Jurado, F. (2015). Tradición frente a Recepción Clásica: Historia frente Estética, Autor frente a Lector. Nova Tellus, 33(1), 9-37. Recuperado de https://revistas-filologicas.unam.mx/nouatellus/index.php/nt/issue/view/42/showToc

    Graves, R. (2007). Los Mitos Griegos I. Madrid: Alianza.

    Grimal, P. (1981). Diccionario de Mitología Griega y Romana. Barcelona: Paídos.

    Hernández Henríquez, M. M. (22 de 01 de 2010). Nueva Lectura, Reinterpretación y Actualización del Mito de Teseo en la Poesía Española más Reciente. Tesis Doctoral. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid. Recuperado de https://repositorio.uam.es/handle/10486/129560/browse?value=Hern%C3%A1ndez+Henr%C3%ADquez%2C+Mar%C3%ADa+Mercedes&type=author

    Hesíodo (1978). Obras y fragmentos: Teogonía, Escudo, Fragmentos. (Traducción de Aurelio Pérez Jiménez y Alfonso Martínez Díez). Madrid: Gredos

    Juvenal. (1996). Satirae. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

    Lázaro, L. (2002). La tradición distópica en “England, England” de Julian Barnes. En P. Abad, J. Barrio, & J. Ruiz, Estudios de literatura en lengua inglesa del siglo XX (Vol. 6, págs. 195-2002). Valladolid: Centro Buendía, Universidad de Valladolid. Recuperado de http://dspace.uah.es/dspace/handle/10017/6934

    (1896). Lex Romana Visigothorum: Fragmenta ex Codice Palimpesto Santae Legionensis Eclesiae. Copia Digital. Valladolid: Consejería de Cultura y Turismo. Recuperado de http://bibliotecadigital.jcyl.es/es/consulta/registro.cmd?id=1494

    Mañas Bastidas, A. (2011). Munera Gladiatoria: Origen del Deporte. Espectáculo de Masas. Tesis Doctoral. Granada: Universidad de Granada. Recuperado de https://hera.ugr.es/tesisugr/20513604.pdf

    Moreaux, D. (2013). Mythical Hero versus the Modern Heroine: The Female Hero in Suzanne Collins’s The Hunger Games. 1(3). Recuperado de http://aquila.usm.edu/southernmisscatalyst/vol3/iss1/3/?utm_source=aquila.usm.edu%2Fsouthernmisscatalyst%2Fvol3%2Fiss1%2F3&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages

    Noël, J. F. (2003). Diccionario de la Mitología Universal. Barcelona: Edicomunicación.

    Ovidio (1986). Heroidas: “Heroidas X: Ariadna a Teseo”. (Edición bilingüe. Texto revisado y traducido por Francisca Moya del Baño). Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

    Ovidio (1994). Metamorfosis. (Edición bilingüe. Texto revisado y traducido por Antonio Ruiz de Elvira). Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

    Pausanias (2002). Descripción de Grecia: Ática y Mégaride. (Introducción, traducción y notas de María Cruz Herrero Ingelmo). Madrid: Gredos.

    Plutarco (1985). Vidas paralelas: Teseo – Rómulo. (Traducción de Aurelio Pérez Jiménez). Madrid: Gredos.

    Séneca (2001): Tragedias I- II: “Hércules furioso” y “Fedra”. (Introducción, traducción y notas de Jesús Luque Moreno). Madrid: Gredos.

    Veyne, P. (1990). El Imperio Romano. En (Ariès & Duby), Historia de la Vida Privada. Imperio Romano y Antigüedad Tardía (19-227). Madrid: Alfaguara.

    Sistema OJS 3.4.0.5 - Metabiblioteca |