Reading At University Level – A Case Study: Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca
La lectura en los universitarios. Un caso específico: Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca
Show authors biography
This article is about the results reported on the descriptive and qualitative piece of research on reading skills. The study identifies the skills, attitudes, and reading competence of the students at Colegio Mayor de Cundinamarca University and suggests an academic program to help the students develop and consolidate strong reading skills. The work is based on the linguistic, textual, and discourse theories that underlie the reading process. They provide the basis to consider developing critical reading skills in the college so that the students can interpret texts, recreate them, and develop the reading competence that will allow them to not only comprehend and infer the meanings from the contexts but also exhibit an inquisitive, critical attitude. The results shows a profile of a university student and recommends the implementation of an institutional academic project that encourages a university policy, faculty engagement in the process and students’ will. This research contributes to increase awareness of the need of a new contemporary reading profile, formed through the new audiovisual technologies, as opposed to the traditional one.
Article visits 271 | PDF visits 123
Downloads
Barthes, Roland. 1994. Lo obvio lo obtuso. México: Paidos.
Bustamante Zamudio ,Guillermo y Fabio Jurado Valencia. 1995. Los procesos de la lectura.
Bogotá: Coomagisterio.
Cassany, Daniel. 2006. Tras las líneas. Barcelona: Anagrama
Cassany, Daniel. 2005a. «Literacidad crítica: instrumentos, materiales y experiencias de aula» [Panel], En: IV Jornadas de Desarrollo Humano y Educación, Fundación Infancia y Aprendizaje y Universidad de Alcalá. Alcalá de Henares http://www.IV jornadasdesarrollo.com/index.php
Cassany, Daniel. 2005b. Conferencia plenaria al VIII Congreso Latinoamericano para el Desarrollo de la Lectura y la Escritura. APULEC, Universidad de Puerto Rico, San Juan Puerto Rico. http://www.lectoescriturapr.org/
Cassany, Daniel. 1999. Didáctica de los procesos de comprensión. Medellín: Universidad de antioquia.
Cassany, Daniel. 1995. La cocina de la escritura. Paidós: Barcelona
Cassany, Daniel. 1999. Didáctica de los procesos de comprensión. Medellín: Universidad de antioquia.
Cassany, Daniel.1989 Describir el escribir. Cómo se aprende a escribir. Buenos Aires: Piados.
Cassany, Daniel. 1980 Estructuras y funciones del discurso. Madrid: Cátedra. Eco, Umberto. 1992. Los límites de la interpretación. Barcelona: Lumen.
Eco, Umberto.. 1990. Semiótica y filosofía del lenguaje. Barcelona: Lumen.
Fairclough, Norman. 1989. Language and power. London and New York: Longman. Goleman, Daniel. 1996. La inteligencia emocional. Javier Vergara (Ed.). Buenos Aires.
Goodman, Kenneth. 1996. «La lectura, la escritura y los textos escritos: una perspectiva transaccional sociopsicolingüística.» En: Textos en contexto II. Lectura y Vida. Pp. 11-68. Buenos Aires: Asociación Internacional de Lectura.
Goodman, Kenneth. 1986. «El proceso de lectura: consideraciones a través de las lenguas y del desarrollo» En: Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura. Pp. 13-28. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.
Hjelmslev, Louis. 1967. Prolegómenos a una teoría del lenguaje. Madrid: Gredos.
Kintsch, W. y Van Dijk. 1983. Strategies of Discourse Compresión. New Cork: Academia Press. Van Dijk, Teun A. 1983. La ciencia del texto. Barcelona: Piados.
Van Dijk, Teun A. 1980. Estructuras y funciones del texto. México: Siglo XXI. Van Dijk, Teun A. 1984. Texto y Contexto. España: Cátedra.
Vigotsky, L. 1986. Pensamiento y lenguaje. Buenos Aires: La pléyade.
Vigotsky, L. 1978. El desarrollo de los procesos Psicológicos superiores. Barcelona: Grijalbo.